Ni VeT NäR eN FåR NåGoT GRaTiS MeN äNDå KäNNeR SiG LuRaD

 

Hittade en låda med filmer i soprummet. Hurra! Det var väl inte filmer som en skulle önska sig annars men vi gillar ju gratis, vi. Väljer ut en dansk thriller, Kandidaten, som enligt omslaget påstår sig vara den ”beste danske filmen i år” och ganska snart undrar jag vilka andra filmer som i så fall gjordes i Danmark det året för det tar bara några minuter in på filmen innan det börjar knorva sig i min hjärna och den skriker rakt ut – Denna filmen förolämpar min intelligens! Och då har vi inte ens snackat Bechdeltest…

Sedan infann sig känslan av… ja, ni vet när en får något gratis men ändå känner sig lurad? Precis så kändes det.

Förra veckan hade jag fått gratisbiljetter till Familjetrippen och Storebror gick och såg den tillsammans med en kompis, jag fick inte följa med, för som han sa ”- jag vill se den med någon som skrattar.” Hrmpf. Varvid jag replikerade att det är bra att se dåliga filmer också så att en lär sig att känna igen de bra filmerna.

Så är det. Men ibland är det alldeles för plågsamt.

 

Exempel på dåliga filmer:

FamiljetrippenKandidaten

 

 

 

 

 

 

 

 

Exempel på bra filmer:

Pulp FictionCasablanca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

