TaCK STiG

 

När jag gick i småskolan så spelade jag blockflöjt i ett par år för att sedan avancera vidare till annat instrument, det måste ha varit i klass fyra om jag inte missminner mig. Då ville jag spela trummor. Det fick jag inte. För. Jag. Var. Tjej. Tjejer spelade inte trummor, fick jag veta. Jag fick spela fiol i stället vilket blev en kortvarig musikutövande period i mitt liv.

När jag så började högstadiet på Brännanskolan i Skellefteå fick en på första musiklektionen önska vilket instrument en ville spela. Det skulle nämligen bildas klassorkester. Ett för övrigt underbart koncept där vi fick lära oss att spela ett instrument till låtar som vi själva valde. Minns en episod där vi ville spela en på den tiden poppis låt som musikläraren inte hade hört men han sprang ner till uppehållsrummet där låten fanns på en bandspelare och kom tillbaka efter fem minuter med noterna. Fortfarande imponerad. Nåväl, tillbaka till historien. jag skulle alltså få önska instrument. Jag harklade mig och mumlade lite blygt – trummor? Musikläraren sken upp som en sol – trummor?! Vad roligt! Det är klart att du ska få spela trummor! Och det fick jag! Jag fick till och med gå till musiksalen på rasterna för att öva, för sanningen att säga så var jag väl inte sådär jättebra, förutom ett utomordentligt taktsinne, men det hjälper ju inte jämt. Men musikläraren uppmuntrade mig alltid.

För ett par veckor dog min kära faster. (En för övrigt sorglig historia eftersom mina syskon inte tyckte att det var så viktigt att jag fick veta att hon var sjuk. Eller hade dött.) Kollade på nätet om det hade skrivits någon runa över henne i den lokala tidningen och fick då syn på att musikläraren hade avlidit och jag kom att tänka på honom med varmt hjärta. Jag önskar att jag hade talat om för honom vilken förebild han var för mig för att han inte dömde ut mig för att jag var tjej utan stöttade mig i att få vara människa.

Han hette Stig Strand och såg ut så här:

stig-strand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack Stig!

 

Kommentera

