MeRa eSTLaND

 

Skrev ju lite om manligheten ur ett Estlandsperspektiv tidigare och nu blir det mer reflektioner över detta ojämställda land. I alla fall så upplevde jag det så. (Ja, och då är det ju så!)

 

En spännande iakttagelse var det att männen hela tiden höll på med något Ytterst Viktigt och att detta viktiga oftast hade med maskiner att göra. Naturligtvis då inte maskiner som sy- tvätt- eller disk- dito, utan båtar, bilar, gräsklippare, motorsågar, grillar och dylikt. Varje dag på ön vallfärdade männen till varandra, bröstade upp sig med armarna i kors och beundrade och avundades varandras maskiner. Detta var alltså Ytterst Viktiga Göromål. Kvinnorna fick hålla sig på sin kant och hålla på med sådana där oviktiga saker som att tvätta, städa, laga mat och ta hand om barnen. Visst fick kvinnorna jobba och de beundrades emellanåt för vad de lyckats åstadkomma men det de gjorde var liksom aldrig lika viktigt. Det var ständigt männen som skulle beundras och höjas till skyarna fast de, i mina ögon, egentligen inte åstadkom särskilt mycket alls av vikt. Hur svårt är det att ratta en åkgräsklippare en gång i veckan, liksom?

 

En annan företeelse som nådde närmast absurda proportioner var männens oförmåga att kommunicera med kvinnor. Till exempel blev vi bjudna på en fest där det befann sig en hel del välutbildat folk från Tallin (så en kan inte skylla på bondlurksokunskap) och jag pratade som vanligt på med några stycken av männen om renovering av gamla båthus, hur arbetet för en arkitekt ser ut i Estland, om kulturella olikheter mellan Estland och Lettland och lite annat småprat. Efter ett tag kommer Skäggets farbror fram till oss och säger till Skägget att de som jag pratade med tyckte att han (Skägget) var trevlig. Eh? Det var ju mig de pratat med?!

Vid ett annat tillfälle hälsade vi på hos några släktingar till Skägget i Kuressaare. Mannen i huset tog oss runt på husesyn men han visade och pratade bara med Skägget. Jag fick visserligen följa med men det var på ett hörn, så att säga. Senare vid middagen pratade han bara med Skägget. Jag försökte flika in med någon fråga, han tittade visserligen på mig när jag pratade men sedan vände han sig till Skägget när han skulle svara. Det kändes som om jag var något sorts spöke eller nåt… Mannens fru och barn var förmodligen spöken, de hördes bara skramla lite i bakgrunden emellanåt.

 

Tyvärr är detta inte en lokal företeelse. Skäggets mammas familj flydde från Estland men flydde inte från de ingrodda patriarkaliska strukturerna. Hans mamma och syskon är alltså uppvuxna med det här tänket och har dessvärre inte försökt undvika att föra över det på sina barn. Eller ens tänkt sig att det skulle kunna vara på något annat vis. Och då blir det typ så här (suck) :

https://calleism.wordpress.com/2013/01/13/heteronormativt-skitliv/

https://calleism.wordpress.com/2012/08/13/calle-summerar-os-i-london-2012/

https://calleism.wordpress.com/2012/04/21/dagens-konsdiskriminering/

 

Skägget då? kanske ni tänker nu. Jorå, jag gör så gott jag kan…

 

2 thoughts on “MeRa eSTLaND

  1. Kom på fler exempel:

    Manlig släkting: – Jag har en cykel som jag inte använder, kanske ”son i familjen” behöver en?
    Jag: – Nä, han har en men jag har ingen, jag tar den gärna om du inte ska ha den kvar.
    Manlig släkting: – Det är en herrcykel.
    Jag: – Det spelar mig ingen roll.
    Manlig släkting: – Det är en herrcykel.
    Ridå.

    Gilla

    1. Och en till:

      Kvinnlig släkting: – När kommer ”son i familjen” hem? Jag behöver hjälp med att öppna ett Googlekonto.
      Jag: – Det kan jag hjälpa dig med.
      Kvinnlig släkting: – När kommer ”son i familjen” hem? Jag behöver hjälp med att öppna ett Googlekonto.
      Ridå.

      Gilla

Kommentera

