SMå PoJKaR uTaN KRaV På SiG VäXeR uPP TiLL SToRa PoJKaR MeD KRaV På aNDRa

 

Läste artikel om engagerad man som la ner enorma mängder tid, pengar och omsorg på sina bilar. Frågade då Man I Närheten™ om hur det kunde komma sig att män uppenbarligen klarade av att lära sig att renovera bilar från grunden, spela trummor, lära sig singelbaksidor och skivnummer från åttiotalet, känna igen Laphroaig-whisky på lukten och tota ihop en exklusiv trerättersmiddag men inte klarar av att lära sig storleken på barnens kläder, diska rent och helt, laga mat på regelbunden basis, sy i en knapp, sortera viktiga papper i pärmar eller känna på lukten att bebisen har bajsat?

Svar: – Det de tycker är roligt blir de bra på.

– Ok? Så om en man inte finner en aktivitet tillräckligt rolig och/eller tillfredsställande så finns det ingen anledning att lära sig det ordentligt eller ens göra det?

– Ungefär så, ja.

Föga överraskande i och för sig. Män gör det de tycker är roligt och lämpar över ansvaret för resten på någon annan. Helt ok i deras värld.

Kan det då vara så att de på något vis projicerar det tänkandet på de som då utför dessa ”tråkiga” sysslor åt dem. Eftersom vi står där och diskar med smutstvätt upp till knäna samtidigt som vi packar barnens skolväskor och funderar ut vilka kläder de behöver till vintern och vad vi ska äta till middag – FÖR OM VI INTE GÖR DET SÅ BLIR DET JU INTE GJORT! – så tror alltså männen att vi gör det för att vi tycker att det är roligt för annars skulle vi ju inte göra det?

Detta tillsammans med en ytterst tveksam förmåga till konsekvensanalys. Exempel ur verkligheten: Man: – Jag vägrar att diska. För det tycker jag är tråkigt. Det är ok att jag inte gör det. (Konsekvensanalysen som fattades där: Då måste det vara ok att min partner också vägrar att diska om den inte tycker att det är roligt = funkar sådär.)

Problemet med det här tänkandet, som jag ser det, är att det tillåts överhuvudtaget. Att det blir ok för män att krascha några glas i disken och tycka att då får de slippa diska för all framtid eftersom de ändå är så dåliga på det utan att resten av världen pekar med hela handen och skriker

– MEN DET ÄR VÄL FÖR HELVETE BARA ATT DU LÄR DIG DÅ!

 

Små pojkar utan krav på sig växer upp till stora pojkar med krav på andra…

 

6 thoughts on “SMå PoJKaR uTaN KRaV På SiG VäXeR uPP TiLL SToRa PoJKaR MeD KRaV På aNDRa

  1. Hörde på radio i ett program att dom föreslog att man ska sluta städa etc så mkt och leva i skiten så att det syns vad man gör……(men barn måste ju ha tillsyn- där går gränsen)

    Gilla

    1. Jag har också funderat på den varianten men kan tyvärr inte se den som en lösning på problemet. Varför ska den som upprätthåller någon sorts ordning sänka sig till en omöjlig nivå? Är det inte den som inte håller ordning som ska höja sin?
      Jag har faktiskt ofta hört just det – att om jag vill ha fint och rent omkring mig så är det mitt problem och mitt ansvar men jag kan för mitt liv inte se det så. Har en ett hem (eller whatever) så ska en också ta hand om det. Livet ska inte behöva levas på latmasknivå, det är latmaskarna som ska skärpa till sig.

      Gilla

  2. Jag fick bo i en grisa-stia när min lillebror flyttade in under ca ett halvår. Jag vägrade att både städa, tvätta och plocka undan hans tallrikar, glas, kläder, väskor, toalettartiklar mm, mm men jag var så dum att jag ständigt sprang i affären och handlade hem all mat som plötsligt gick åt (3 ggr så mycket).

    Det gjorde mig nästan deprimerad, att helt plötsligt gå från att ha bott i ett eget prydligt och rent hem, till att helt plötsligt tvingas trampa runt bland alla hans sopor men jag tänkte att han åtminstone skulle få leva i den skit som han själv skapade. När han äntligen flyttade, storstädade jag hela huset i två dagar och bara njööööt;)

    Gilla

Kommentera

