aTT Få VaRa SoM eN ViLL

 

Du har rätt att vara som du är.

Jag har rätt att vara som jag är.

Men vad händer när din rätt att vara som du är krockar med min rätt att vara som jag är?

En hör ofta argument som; ”- Jag får vara som jag vill”, ”- Jag får göra som jag vill”, ”- Det är sån jag är, det får du acceptera”, ”- Varför ska jag ändra på mig?”, ”- Jag har alltid varit så här, det går inte att ändra på/göra något åt”, o s v.

Det är argument som tyder på egoism, känslomässig lathet och en oförmåga/ovilja att sätta sig in i andra människors verklighet.

 

Jag undrar då

– Är din rätt att vara som du vill större än min rätt att vara som jag vill?

– Är din rätt att slippa städa större än min rätt att slippa leva i ett råttbo?

– Är din rätt att sitta bredbent på bussen större än min rätt till att sitta bekvämt?

– Är din rätt att uttrycka dina åsikter större än min rätt att uttrycka mina?

– Är din rätt till att uttrycka din sexualitet större än min rätt att få vara ifred från trakasserier och övergrepp?

– Är din rätt att dricka alkohol större än barnens rätt till ett tryggt hem?

– Är din rätt att konsumera billiga prylar större än andra människors rätt till en skälig lön?

– Är din rätt att köra bil/äta kött/överkonsumera/flyga större än våra barnbarns rätt till ett jordklot det går att leva på?

 

Vi lever tillsammans här på jorden. Du har ingen större rätt än någon annan. Allt är ett samspel.

Försök alltid handla så att din handling skulle kunna upphöjas till allmän lag, uppmanar jag liksom Immanuel Kant.

 

Vilka bortförklaringar har ni fått höra från människor som inte velat se bortom sig själva?

 

Kommentera

