oMaNLiGT

oMaNLiGT

Vänligen fyll på listan!

Och läs om manlighet här.

 

8 thoughts on “oMaNLiGT

  1. Oh my god vad jag är glad att jag hittade hit! Har hittills skrattat av igenkänning så tårarna trillat. Tänker på maken här hemma med en IQ på 138, en av de bästa debattörer jag stött på, otroligt verbal och vältalig, kan prata nonstop i en halvtimme om olika teorier och idéer som diverse män kommit på – samme man som får tunghäfta när jag ber honom säga något bra om mig. ”Jag vet inte vad jag ska säga. Vad jobbigt det är när du kräver att jag ska komma på nåt bara sådär.” ”Men SÅ svårt kan det väl inte vara? Vi har ju levt tillsammans i 10 år. Nåt bra måste du väl ha upptäckt hos mig under de 10 åren?” Han funderar en lång stund och ser ut som om han ska avlida av ansträngningen. Till slut kommer det: ”Du är söt och snäll.” Jag faller ner på knä och gråter av tacksamhet – inte. 😉

    Du har fått ett nytt fan, här kommer jag hålla till ofta, om jag får:)

    Gilla

    1. Det är ju faktiskt så att ALLA förlorar på de rådande normerna. ALLA. Även om det överlag är kvinnor som drabbas värst. Det är inte roligt att leva ihop med en känslomässigt fattig människa. Det kan inte vara så roligt för din man att vara känslomässigt fattig heller. Om det nu är så att han har en hyfsat fungerande kognitiv förmåga borde ju han fatta det också. Eller är han lat?

      Tycker det är roligt med besökare – du är så välkommen så, närhelst du vill och kan! Jag kanske inte är rolig jämt, ibland är jag orolig också.
      Ska kolla in din blogg så snart tillfälle ges, alltid kul med bloggbonding!

      Gilla

  2. Nej, jag inbillar mig också att det måste vara besvärligt att vara känslomässigt inkompetent. Jag vet faktiskt inte om han är lat. Kanske. Eller så är han så ovan vid att tänka på andras bra egenskaper att han inte vet hur han ska sätta ord på dem när han blir tillfrågad. Han, liksom så många andra män, odlar ju inte direkt på den egenskapen. Tror jag ska skriva ett eget inlägg om det här 🙂

    Jag kommer självklart läsa även om du inte är rolig jämt, jag själv är nästan aldrig rolig på min blogg. Ha det fint!

    Gilla

    1. Om det inte är så, o hemska tanke, att de är så känslomässigt inkompetenta att de inte ens märker att de är det och därför inte lider av det heller.
      Sorgligt är det i alla fall att pojkar inte ens får chansen att odla empati och förståelse för andra. Det är ett enormt samhällsproblem och det är någonstans där vi måste börja. Med pojkarna, alltså. Stökboet skrev så himla bra om det för ett tag sedan (såå tråkigt att de slutat blogga): http://stokboet.wordpress.com/2013/06/04/pojkar-man-och-en-mansroll-som-borde-avlivas-snabbt-och-smartfritt/

      En sak är i alla fall säker och det är att den här bloggen inte bara nöter på om EN sak. Här slåss jag mot alla väderkvarnar. Välkommen in att vifta med lansen! 🙂

      Gilla

  3. Omanligt:
    * Att kunna tillfredsställa sin egen sexualitet, helt utan kvinnors ”hjälp”
    * Hushållsarbete
    * Gråta och visa känslor
    * Vara generös med beröm och uppskattning och unna andra människor goda saker
    * Tacksamhet
    * Ödmjukhet
    * Att inte få dominera och bestämma
    * Att ha fel

    Gilla

  4. Är det ”omanligt” att säga förlåt?
    Jag har fått höra att om man säger ”förlåt” för ofta (?) blir det som att skrika vargen kommer, ingen tror en på riktigt.
    Men förlåt är väl något en säger oavsett om en råkat rispa någon på armen av misstag, eller i sin egen ilska/upprördhet/sorg gjort någon annan ledsen, och sen när en klarnat till och inser att orden var för stora…så säger en förlåt (och menar det givetvis)

    Gilla

    1. Jag tycker också att en kan, och ska, säga förlåt ofta. Det visar att en har förstått att det blivit tokigt och att det inte var meningen.
      Det är mycket väl så att det är omanligt att säga förlåt för i mansrollen ingår att vara överlägsen, det bättre, i alla lägen. Skapelsens så kallade krona kan inte göra fel och behöver följaktligen då inte heller be om ursäkt. Att erkänna att han gjort fel är att visa svaghet och det tillåter inte mansrollen. En man ska alltid vara stark och osårbar.

      Gilla

Kommentera

