VäRLDeNS ViKTiGaSTe BoK

 

Eftersom det nalkas tonåringar i familjen lånade jag hem ”Världens Viktigaste Bok” från biblioteket. Jo, jag vet allt redan men tänkte att det kunde vara en bra idé att sätta en bok i händerna på barnen först och sen prata om det.

varldens-viktigaste-bok-om-kroppen-kanslor-och-sex

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag är ju också en misstänksam omtänksam förälder så jag  kontrollerade läste den själv först. Boken är skriven av Nathalie Simonsson som är sexualrådgivare på RFSU. Eftersom RFSU är en organisation med en del märkliga åsikter (läs mer om det här hos NoBoyToy) kändes det viktigt att kolla själv först, vilket jag i och för sig hade gjort ändå. Det tycker jag en ska göra som förälder, en ska inte lita på att bara för att något riktar sig till barn och ungdomar är det ok, för det är det mer sällan än en kan ana.

Jag måste ändå säga att jag blev positivt överraskad. Sträckläste med förtjusning och har med nöje lämnat över den till Storebror. Bara det här, alltså;

”Vi är så vana vid tjejrollen och killrollen att vi inte tänker på att de är väldigt konstiga. Egentligen är det ju märkligt att påstå att något är för tjejer och något annat för killar. Är alla killar lika, eller? Varför skulle ens favoritfärg ha med ens kön att göra? Varför skulle killar och tjejer gilla olika saker?

Om man tänker efter förstår man hur knasigt det är. Tänk om någon sa att ”Alla killar gillar fiskpinnar och alla tjejer gillar köttbullar. Det är så det är! Köttbullar är tjejmat och fiskpinnar är killmat.” Ingen skulle tro på det! Alla skulle tycka att det var knäppt att säga en sådan sak. Alla vet att det inte är ens kön som bestämmer vilken mat man gillar.”

Finns det då något i boken jag tycker borde varit annorlunda? Ja, det finns det. Jag reagerade på att boken tar upp väldigt mycket och att eftersom den riktar sig till 10-13åringar  gör den det på ett väldigt enkelt och ibland ytligt sätt. Väljer författaren att skriva om surrogatmödraskap och analsex hade jag också uppskattat att hen problematiserat mer kring dessa och liknande företeelser. Nu lär väl barnen inte komma i kontakt med surrogatmödraskapsfrågan i första taget så det kanske en inte behöver bekymra sig så mycket om men varför skriva om det alls då? Det är ju inte ens möjligt i Sverige som det ser ut idag, även om det lobbas för det, bland annat av RFSU… Då är jag mer bekymrad över den bekymmersfria inställningen till analsex. Förutom att jag tycker att det hör vuxenvärlden till och att det kanske inte är en del av människors sexliv en behöver rekommendera till barn, tas det inte upp om någonting alls om riskerna och om att det faktiskt kan vara skadligt. Abort avhandlas också på mindre än en halvsida, utan frågeställningar.

Det är alltså en väldigt bra bok att läsa TILLSAMMANS med sina barn som en introduktionskurs i sex- och samlevnad. Den befriar en däremot inte från ansvaret att prata med sina barn om viktiga frågor. Fast det finns det väl ingenting som gör.

hallå där

 

 

 

 

 

 

 

3 thoughts on “VäRLDeNS ViKTiGaSTe BoK

  1. Intressant! Ska kika på den. Bara kort om surrogatmödraskap: Även om det rent juridiskt inte är möjligt i Sverige så sker det allt oftare att barn föds av en svensk, indisk eller amerikansk surrogatmor så dessa barn är högst verkliga i Sverige, dessa familjer existerar och jag antar att detta är anledningen till att det finns med i boken; för att den ska inkludera alla potentiella läsare, tex barn som fötts av surrogatmödrar.

    Gilla

    1. Jag tänker att det är så också. Inget fel med det. Problemet, som jag ser det, är att boken tar upp det som ett eget stycke men inte tar upp problematiken med det. Jag förstår att det har att göra med att boken riktar sig till 10-13åringar och att det är en debatt som möjligen är för mäktig för dem. Fast jag är en sån där jobbig en som kommer att ta upp det med mina barn… 🙂
      Jag tänker att flera otroligt stora och viktiga frågor bara fladdrar förbi utan att uppmana till tankar omkring det.
      Det finns en lärarhandledning till boken också som jag inte har läst, kanske tas det upp frågeställningar och samtalsförslag där.
      Annars är den väldigt bra, det vill jag poängtera!

      Gilla

Kommentera

