KoM TiLL MiG Så FåR Du GoDiS!

 

Jag gillar loppis. Därom tvistas det icke. Gladast blir jag inte när jag hittar så kallade ”loppisfynd” som till exempel fin plåtburk från IRA Denmark:

ira denmark

 

 

 

 

 

 

 

Utan gladast blir jag när jag hittar saker som hos övriga familjen går under arbetsnamnet ”och-vad-ska-du-med-det-där-till-?” Som till exempel fin papplåda innehållande plastask med tom projektorrulle från för länge sedan:

och vad ska du med den där till

 

 

 

 

 

 

 

Bästa fyndet på länge var däremot den här fina burken i rostfritt stål som jag knep till mig på Röda Korset:

och vad är det här?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Damen i kassan visste, trots sin ålder, inte vad det var för något. Det vet jag. Min farfar hade en. Jag köpte den som ett led i att KBT:a bort traumatiska barndomsupplevelser. Jag tänkte servera godis i den. Då får jag reda på vilka som vet vad det är och vilka som inte vet..!

Det absolut roligaste loppisfyndet är däremot det jag skrev om i somras när jag fyndade en låda med försvarets förbandsmateriel från 1940 och framåt:

försvarets sjukvårdsmateriel

 

 

 

 

 

 

Hade ingen aning om vad jag skulle ha det till, det låg här i en låda i sovrummet och väntade på sin tur, liksom. Som kom! I form av en ambulansförare från Polen som samlade på militär sjukvårdsutrustning från hela världen. Vi mejlade lite fram och tillbaka och jag skickade hela härligheten till honom. Så här ser Maciej ut:

Maciej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Han är på gång att starta upp ett museum och här är en bild på en liten del av hans samling:

Maciejs samling

 

 

 

 

 

 

 

Är inte Internet underbart ibland!? Jag visste väl att det fanns någon mening med att jag inte kunde låta bli att släpa hem den där kartongen!

Nu väntar jag bara på att någon ska höra av sig som behöver en tom filmrulle till sin gamla projektor…

(Och någon som vill komma hit och äta godis!)

 

13 thoughts on “KoM TiLL MiG Så FåR Du GoDiS!

  1. Hehe, jag vet vad det är och skulle troligtvis INTE tacka ja till godiset 😉 Jag vet inte om du vill hålla det hemligt så jag skriver bara ut första och sista bokstaven s……p. Vi hade en när jag var liten som till hört någon släkting. Vet inte var den tog vägen, hade varit kul att ha i dag. Underbara loppisfynd f ö!

    Gilla

    1. Haha, ja det är bäst att vi inte avslöjar vad det är! Första gången jag sett en på loppis också, de kan inte finnas i överflöd, verkar det som. Ett stycke historia som är på utdöende. Synd. Den har ju fler användningsområden än det var tänkt från början.
      Förresten så har jag diskat den väldigt noga, bara så du vet! 🙂

      Gilla

  2. Påminner mig om ett skämt jag brukade höra som barn: ”‘Det är klumpar i mjölken’, sa den blinde när han drack ur den lungsjukes spottkopp.” Fortfarande lika vidrigt, haha! Inget godis för mig, tack! (Inser att jag eventuellt måste skriva en formell ursäkt till synskadades riksförbund efter det här. Sorry!)

    Gilla

    1. Haha! Ingen från de synskadades lär läsa den här bloggen *fniss* ändå så du kan vara lugn. 🙂
      (Och med det uttalandet inser jag att jag nu också är skyldig de synskadade en offentlig ursäkt…)

      Gilla

        1. Mmm. Det kan också tänkas att någon av deras kompisar råkar ramla in här och då kan det bli lite tråkig stämning och det vill vi ju inte, eller hur?! Vi är ju snälla människor. Egentligen.

          Gilla

Kommentera

