HuR JaG FiCK VeTa aTT DeT äR ViKTiGT aTT HåLLa iN MaGeN

 

12-årsåldern. Jag har fått en ny fin röd sommarklänning. Kalas nalkas. Jag tar på mig klänningen och känner mig fin. Klänningen har resår i midjan. Då tittar min storasyster på min mage som putar lite under resåren och undrar varför den gör det. Jag tittar förvånat ner på min mage och svarar – den ser ut så här. Syster säger då – men håll in den då!

Fram till dess var jag lyckligt omedveten om min kropp. Den fanns där dör att jag skulle kunna finnas i den. En olycklig kommentar – för min syster menade ingenting illa – fälld i förbifarten fick mig att upptäcka att jag inte dög som jag var och att det spelade roll hur jag såg ut.

En kan tänka sig att största boven i utseendehetsen finns uppklistrade på reklampelarna. Det spelar roll men det är inte hela förklaringen. Förklaringen finns i de små stegens tyranni. I blickarna, i de små kommentarerna som gräver sig djupt in i ens medvetande. Du duger inte.

Jag fick i alla fall vara ifred tills jag var tolv. Hur ser det ut för dagens barn? Där det börjas med fettpanik och BMI-mätning redan på BVC?

 

 

6 thoughts on “HuR JaG FiCK VeTa aTT DeT äR ViKTiGT aTT HåLLa iN MaGeN

  1. Jag tycker att det är kanon med alla kontroller. Speciellt när man nu upptäckt att man kan mäta BMI på små barn. Duktigt där!
    Att sen ”dom som vet” säger att det inte går att mäta BMI på små barn, är av underordnad betydelse.

    Gilla

  2. Min kollega berättade på morgonfikat idag att hennes 11åriga dotter läser bloggar och kollar på youtube om jämnåriga som sminkar sig, visar upp sitt smink och sina kläder. 11 år?! Jag blir mörkrädd :/

    Gilla

Kommentera

