oK, JaG FöRSöKeR VäL iGeN Då…

 

Återkopplar till det jag undrade igår – vad ska världen med alla män till?

Det var faktiskt en seriöst ställd fråga men jag var inte tillräckligt tydlig med det märkte jag.

Det handlar inte om män och deras onyttighet, jag pratar biologi här. Det rör ju inte bara människor utan, efter vad jag vet, så föds det lika många hanar som honor överlag på jordklotet. Frågan kunde lika gärna ha varit ”Vad ska vi med alla älgtjurar till?” Varför denna fördelning om det inte finns någon nytta med den? Och om det finns någon nytta med den, vilken är då denna nytta?

 

älgtjur

 

 

 

 

Tja, du är ju snygg och god och så… Men sen då?

 

Det är nu jag beställer en biolog till läsare. Komsikomsi!

 

24 thoughts on “oK, JaG FöRSöKeR VäL iGeN Då…

  1. Mäns enda uppgift på jorden är för avel.
    Män har insett hur oviktiga de är och då gjort sig själva ”nödvändiga” i kvinnors och barns liv samt i samhället. Män har felaktigt utsett sig själva till ”ledare” i kvinnors och barns liv/familj, den s.k ”fadersrätten”. Män har felaktigt utsett sig själva till ”ledare” i samhället och slåss med näbbar och klor för att behålla dessa vanföreställningar om sig själva. Det är en mycket onaturlig roll för män och det ser vi på resultatet, dvs uppgiften som män har tagit på sig med odemokratiska metoder (att på egen hand styra hela världen utan kvinnors inblandning), är män övermäktig – de klarar inte av det. Män har skapat en värld för män och nu får vi alla leva med ekonomisk världslig intabilitet, miljöförstöring, hat, krig, våldtäkter, mord, svält, fattigdom, slaveri osv, osv.
    I en mansdiktatur är det förstås aldrig männen som drabbas hårdast – det är kvinnor och barn.

    Gilla

    1. Att män kompenserar sin onyttighet med att låtsas vara viktiga och att de tvingar på resten av mänskligheten denna uppfattning på olika, mindre trevliga, sätt – det är vi rörande överens om. Manligheten har i större utsträckning bidragit till problemen än de bidragit till lösningarna och det är kvinnor och barn som drabbats värst av denna (o)ordning.

      Men jag undrar fortfarande varför det föds lika många hanar som honor. Avel? då behövs det inte många. Biologisk mångfald? då behövs det några till. De dör lättare? så många går det inte åt. Så varför då denna märkliga könsfördelning? Varför överproduktion av hanar? Vill veta!

      Gilla

      1. Jag vet inte svaret, Calle men jag har också funderat över hur det kommer sig. Jag har tänkt att det kanske har med p-pillren och andra hormonella preventivmedel att göra. Jag har funderat över att Sverige tar in fler invandrare av manligt kön, än kvinnligt. Jag har funderat över kvinnors/mammors matvanor nu för tiden (bantning osv då genomsnittskvinnan idag väger ca 10 kg mindre än på 50-talet). Jag har funderat över den ”nutida” samlagsfrekvensen. Jag har funderat över hur män hade levt utan kvinnor i sina liv, som de flesta djurarterna gör. Vi vet ju att män som lever ihop med kvinnor, är lyckligare och mer hälsosamma än män som lever som singlar. Det motsatta gäller för kvinnor.

        Det är en väldigt intressant fråga. Hur kommer det sig?

        Gilla

        1. Många funderingar där. Mycket av manlighetens konstigheter tror jag som sagt var beror på deras inneboende onyttighet som de försöker kompensera.
          Varför vi håller på med så många andra onyttigheter och idiotier tror jag beror på att vi helt enkelt lever helt fel, blir olyckliga och gör allt som står i vår makt för att försöka bli lyckliga ändå, fast på åt helskotta fel sätt. Ju sämre vi mår desto fortare springer vi åt fel håll, liksom.

          Gilla

  2. Måste allt ha en poäng, orsak? Jag säger inte att det är min åsikt, bara undrar; måste det finnas en orsak till allt? Fast jag tror ju att allt sker av en orsak, så ja.Men isf varför i helvete existerar fästingar?!! VARFÖR!!!!!!!!!!!! VA?!!!! 🙂

    Gilla

    1. Kollade och det verkar som om de faktiskt inte riktigt vet varför fästingar finns. Finns en teori om att eftersom de sprider sjukdomar skulle det vara för att hålla värddjurspopulationen i schack men de är inte säkra på att det är så. Skulle dessutom tro att de kommer i 50/50 också. 🙂

      Gilla

  3. Antagligen finns det så många män för att män är bättre på att överleva under svåra förhållanden.De är bättre på att jaga och fiska t.ex.

    Om kvinnor skulle vilja att det blev fler kvinnor skulle de vara tvungna att använda män som för mycket flickor att skaffa barn med så skulle till slut fler kvinnor födas.

    Gilla

    1. Logiken i det påståendet? Om män var såna hejare på att överleva skulle det väl räcka med ett halvdussin?
      Sanningen att säga är skapelsens så kallade krona inte mycket att hänga i julgranen när det väl gäller. Det kanske är därför det finns så många? Kanonmat, liksom?!

      Det är med kvinnor som med åsnor – de kanske inte går så fort men de går jävligt långt.

      Gilla

      1. VA? Är män ”bättre” än kvinnor på att jaga och fiska…?
        Det hade jag ingen aning om? Vad finns det i mannens biologi som skulle göra honom bättre på att fiska?

        Kvinnor har ju dessutom alltid utfört det mesta av arbetet på jordklotet. Jagat, hämtat vatten, odlat, sått och hantverkat.

        Gilla

        1. Vet inte riktigt vilken verklighet ”Emil” lever i men inte är det min. Snacka om att ha höga tankar om män. Helt i onödan, dessutom.
          Alla som har lite hum om saker och ting vet ju att kvinnor(som grupp) har betydligt större överlevnadspotential än män(som grupp).

          Gilla

          1. Män är lite snabbare och starkare och därmed bättre lämpade att jaga i primitiva miljöer.

            Vad gäller att fiska gäller samma sak och dessutom kan män dyka lite djupare.

            Gilla

            1. Behöver en vara snabb och stark för att fiska? Det var något alldeles nytt för mig. Finns väl ingen anledning heller att tro att män skulle vara bättre på att jaga heller. Möjligtvis att de njuter mer av att döda. Och om nu män kan dyka djupare – vad ska de med den förmågan till?
              Ingen av de där argumenten förklarar heller varför det skulle behövas så många män/hanar. Det var det jag ville ha svar på.

              Gilla

                1. …och försöker fånga fisken med sina bara händer medan kvinnor istället använder egentillverkade fiskeredskap, ahahah!! Fan tro´t, män är tyvärr inte smarta som män som Emil försöker få sig själva att framstå. Mycket snack men lite, mycket lite verkstad.

                  Om kvinnor hade varit lika empatilösa, hänsynslösa, respektlösa och hatiska mot män, som män är mot kvinnor i vår värld, så hade kvinnor utrotat det manliga könet för länge sedan. Det är kvinnor som ger liv åt pojkar, matar dem, skyddar dem från andra män och tar hand om män i hela sina liv. That´s a fact.

                  Gilla

                  1. Rätt så.
                    Därför är det än mera märkligt att det finns så många av dem? Och är det så med hanar överlag i naturen? Skulle vilja ha en genusbiologantropolog vid min sida!

                    Gilla

  4. Här kommer biologen….
    Hankönet är från början en mutation. Det sker hela tiden , vissa överlever andra inte. Den här överlevt med olika varianter, Hermafroditer, könsbyte m m
    Det går att ifrån en djurart extrapolera till människan. Dels för att djurarter har olika lösningar t o m närbesläktade. Dels för att studier hittills har varit inriktade på handjuret och faktiskt utifrån mannens könsmaktsordning som man applicerat på olika djur och sedan har man naturaliserat detta och använt det för att bla förtrycka kvinnor.

    Läs högskoleverkets serie tex Genusperspektiv på biologin (finns på nätet)

    Gilla

    1. Åh, tack! Ska kolla upp det där! Såg ett program på TV för en tid sedan som handlade just om det, om hur den manliga könsmaktsordningen påverkat synen på biologin, särskilt ”haremsmodellen” där det till exempel visats sig att lejonhannen inte har ett harem av honor utan att det är honorna som håller sig med en hane…
      Skönt att det håller på att rätta till sig.

      Men finns det någon förklaring till att det föds så många män/hanar? Beror det på mutationen? Som jag har förstått det så ska det till ett hormon som får fostret att utvecklas till hankön men hur funkar det, och varför hälften? Det är ju det jag inte fattar?! Varför i hela fridens da’r så många män/hanar???

      Gilla

    2. Jag tänker på grundläggand överlevnadspotential. Själv tror jag att vi kommer få nytta av det inom de närmaste 100 åren. Män är bäst på vissa saker och kvinnor på andra.

      Kvinnor klarar kyla bättre p.g.a mer underhudsfett. Klarar antagligen vara utan mat en aning längre p.g.a denna fetreserv.

      Gilla

  5. Svaret på din fråga är: Det är så många män p.g.a att det ger högst överlevnadspotential för arten.

    Man skulle kunna ändra på det genom att konsekvent välja män (som spermiedonatorer) som får många flickor.Allt fler kvinnor väljer donatorinsemination så det skulle vare ett kul experiment att pröva

    Gilla

    1. Stämmer inte. Det saknas ETTHUNDRASEXTIO MILJONER kvinnor i världen idag. På grund av män.
      Högst överlevnadspotential för arten torde vara att utrota alla män, förutom ett fåtal utvalda avelsexemplar.

      Svaret på min fråga kvarstår alltså.

      Gilla

  6. Att det saknas flickor är beklagligt men evolutionen har gett resultatet att det föds ca 50% män.

    Sen att det inte ger någon långsiktig överlevnad att vi är så många miljarder som vi är nu, bryr sig naturen inte om den bryr sig bara om överlevnad just nu.

    Gilla

Kommentera

