FeMiNiSTiSK MåLaRBoK

 

Syster Yster fastnade för den här bilden

kludd #2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

så jag skrev ut den åt henne att färglägga. Det tyckte hon var kul så hon bad mig göra fler teckningar åt henne, ja en hel målarbok ville hon ha. Hon skrev en lista på vad hon ville ha; åsnor, hästar, katter, igelkottar, böcker, bibliotek, mera hästar samt kaniner. Jaha, tänkte jag och ritade bilder av berömda kvinnor i stället:

Angela Davis:

Angela Davis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frida Kahlo:

Frida Kahlo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hatshepsut:

Hatshepsut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hildegard av Bingen:

Hildegard av Bingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeanne d*Arc:

Jeanne d'Arc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pussy Riot:

Pussy Riot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosa Parks:

Rosa Parks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rosalind Franklin:

Rosalind Franklin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selma Lagerlöf:

Selma Lagerlöf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valerie Solanas:

Valerie Solanas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vigdis Finnbogadottir:

Vigdis Finnbogadottir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

och Virginia Woolf:

Virginia Woolf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visade teckningarna för Syster Yster som blev väldigt glad och lyssnade intresserat till mina berättelser om dessa storartade kvinnor. Såg nöjd ut men tillade: – Jag skulle nog vilja ha en häst också. Så då ordnade jag en

regnbågsponny:

Regnbågsponny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “FeMiNiSTiSK MåLaRBoK

    1. Tack!
      (Även om jag fuskade – skrev ut bilder från Internet och ritade av…)
      Det roliga är att det fungerade som jag tänkt mig – att få barnen att få upp ögonen för att det faktiskt också finns kvinnliga storheter, för bara någon dag senare när jag tittade på Orlando läste Syster Yster på filmfodralet och utbrast ”- Men den är ju skriven av hon som du ritade en bild av åt mig!”
      Ska nog göra fler…

      Gilla

Kommentera

