VåLDTäKTSKuLTuR

 

Oxhen har skrivit om det. Jag gör det också.

Från Expressen idag:

 

Albornoz: ”Har suttit hemma och gråtit”

Miiko Albornoz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MALMÖ. Fotbollsåret började med en sexdom – men slutade med ett glas champagne i handen.

Vägen till guldmedaljen har varit tung och lång för Miiko Albornoz, 22.

– Jag har suttit hemma och gråtit, säger MFF-backen till Kvällsposten.

Guldgalan på Brasserie KP i Malmö och efterfesten på nattklubben Hipp i natt blev ett party Miiko Albornoz aldrig kommer att glömma.

Först skål i ett glas Philipponnat brut royal reserve – skumpa på magnumflaskor för att fira SM-tecknet.

Sen ett bastant tag i Lennart Johanssons pokal och ett smajl med hela ansiktet framför Jiloan Hamad och Guillermo Molins.

– Det är helt sjukt. Du ser själv. Det här är jävligt kul, säger den hyllade högerbacken som har en av landets mest känsliga vänsterfötter.

Miiko Albornoz är elegant dressad i smokingkvaj, vit skjorta och svart slips.

Det kunde ha sett helt annorlunda ut.

Den 17 november i fjor anhölls han misstänkt för våldtäkt mot barn men släpptes och dömdes senare för sexuellt utnyttjande av barn.

Miiko erkände att han haft sex med en 14-årig flicka – och MFF stängde av sin stjärnback i fem månader.

Den 22 april, i hemmamatchen mot Öster, fick Albornoz ta på sig den ljusblå tröjan igen. Efter det har han spelat 26 raka matcher i allsvenskan.

– Det är som jag säger. Det är mycket känslor inom mig. Ibland har jag svårt att hålla tillbaka allt. Det har varit en lång resa, säger han och berätta för Kvällsposten om en tid med tårar i sin ensamhet.

– Det är många jag vill tacka för att jag står här i dag. Men det kan jag inte göra i den här intervjun. Men de vet vilka de är och jag skickar mycket kärlek till dem.

Miiko hyllar sina tränare Rickard Norling och Daniel Andersson – och alla lagkamraterna.

– Att vinna SM-guld med dem är helt sjukt. Det är obeskrivligt.

Festkvällen i de gamla posthuslokalerna var bara början på en lång guldnatt för spelaren som stod ute i kylan men kom in i värmen.

– Vilken dag det har varit. Mamma, pappa, moster, farbror, syster – alla satt på läktaren.

– Och min bror (Mauricio) gjorde ett avgörande mål för Brommapojkarna. Tänk, nu är min moderklubb kvar i allsvenskan, och jag kan fira ett guld, ler Miiko Albornoz.

 

Efter massiv kritik väljer kvällspostens chefredaktör Martin Kroon att be om ursäkt med orden:

Artikeln har väckt reaktioner bland en del läsare, som menar att vi i artikeln förminskar brottet. Artikeln ska förstås ses som en del i ett större sammanhang – som en liten del i vår stora rapportering. Men utryckt som en enstaka artikel har den upplevts på ett annat vis och flera har fått intrycket att vi förminskar allvaret i den brottsliga handlingen. Därmed finns det formuleringar som vi, med facit i hand, kunde valt annorlunda. Om någon tagit illa vid sig så beklagar vi förstås det.

 

Ja, det är ju verkligen beklagligt att det finns människor som inte tycker att det är ok med våldtäkt och att en tidning som Expressen bidrar till en vidrig våldtäktskultur.

Ber om ursäkt för att jag kräks i ditt knä, Martin Kroon, om du tar illa vid dig så beklagar jag förstås det.

 

2 thoughts on “VåLDTäKTSKuLTuR

Kommentera

