aMeNVaFaN KaPP-aHL?!?

 

Tittar på Kalla Fakta om köperunkare på TV4 Play, såg det inte i söndags, hade trevligare saker för mig då. Vad jag tycker om det programmet kan ni lista ut (varför undviker de att ta upp männens vidriga kvinnosyn???). I en reklampaus visas följande film, en reklamsnutt för Kapp-Ahls senaste underklädeskollektion:

Först och främst kan en ifrågasätta lämpligheten i att visa en übersexistisk reklamfilm i ett program som tar upp problematiken kring unga mäns kvinnosyn och våldtäktsköp. Sen kan en ifrågasätta reklamfilmen i sig (vidrig). Efter det kan en fundera på lämpligheten i att ett stort företag marknadsför BDSM-sex som något trivsamt och vardagslyxigt.

Läser så en intervju med E L James om underklädeskampanjen, där hon bl a säger så här:

Hon var också noga med att kampanjmodellerna skulle se ut som vanliga kvinnor.

– Majoriteten av världens kvinnor är inte jättesmala. Jag har ingenting emot smala, vackra kvinnor – jag skulle inte ha något emot att vara en själv – men vi vill välkomna kvinnor i alla former och storlekar, säger E. L. James.

Kampanjmodellen ser ut så här:

fifty shades of grey kapp-ahl 2fifty shades of grey kapp-ahl 3fifty shades of grey Kapp-Ahl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bra jobbat, Kapp-Ahl.

Ni har nu hjälpt världen att bli ett ännu sämre ställe att vistas i som kvinna.

 

14 thoughts on “aMeNVaFaN KaPP-aHL?!?

  1. Till något helt annat. Dags för träff imorrn då. Vi blir minst fem. Glömde boka bord på etc när jag var där på lunchen idag, men går förbi på vägen hem. Jag kommer iaf vara där vid 11:30ish, så det borde vara lugnt med att få plats ändå 🙂 Det är några som vill gå på Maria Sveland n ons. Jag sa att de kunde prata med dig om det imorrn och givetvis har de fått en länk till eventet. Ingen aning om det finns platser kvar, men om det gör det och de vill gå, så skulle väl du gå eller?

    Gilla

    1. Kul med lunchträff i morgon! Jag kommer också och hänger på låset så vi ska nog få plats.
      Jag ska gå på Maria Sveland. Jag har bokat fyra biljetter men är inte säker på vilka jag har frågat men det är helt klart möjligt att det blir någon över. Läser boken nu – den är alldeles, alldeles underbar!

      Gilla

  2. Är det då inte lite extra sjukt att modellen som är med i Kappahls kampanj anses vara en ”plusmodell” (alltså, modellen större än vanliga modeller)? Förstår inte riktigt hur den kvinnan som syns på de där bilderna är en plusmodell? Does not compute…

    Gilla

        1. Läste en så underbar kommentar inne hos Mina Sanna Ord. Det var någon som skrev: ”Ibland vill jag bara vara tre år och sitta tillsammans med samhället i en sandlåda och slå det hårt i huvudet med en spade.” Precis så känns det fast det är Kapp-Ahl jag skulle vilja slå i huvudet med en spade. Bland annat…

          Gilla

  3. Plusmodell var det ja… Det är ju logiskt. Suck.

    Upptäckte din blogg idag för övrigt. Yääs! Gött att läsa något vettigt (med lite mer substans än ”dagens outfit”), men också ett mer nice sätt att hänga med vad som händer hemma i Sverige. Du har nu en följare till : )

    royontherun.blogspot.com

    Gilla

    1. Vad roligt! Du är så välkommen så!
      Kikade in på din blogg också, det var värst vad långt borta du är. Varför då? (Uppriktig och intresserad nyfikenhetsfråga!)

      Gilla

      1. Haha, kom hit för att göra min praktik (lucky!) och 6 månader senare när den var slut insåg jag att inte var så sugen på att åka hem igen : )
        Är för övrigt på layout binge så jag ber om ursäkt för röran (inte för att den var så värst impressive innan heller haha).

        Gilla

        1. Du behöver inte ursäkta dig inför mig som har lagt ner max fem minuter på min layout. Vilket är ungefär hälften av tiden som jag lagt ner på att piffa till mitt hem.

          Imponeras ständigt av människor som bara drar iväg och GÖR saker. Fattar inte hur det går till. En bara gör? Eller? Herregud, jag är fyrtioåtta och vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor… Jag har väl den där omvända varianten av ADHD; LAT (Low Activity Tolerance) eller nåt. 🙂

          Gilla

          1. Hahaha LAT! Asså. Jag är ju inte den mest stabila personen. Så jag fattar ett beslut att åka/flytta någonstans och känner mig himla exalterad. Och sen när det väl är dags att åka får jag panik. Sen har jag ju det oftast väldigt bra – vanliga humörsvängningarna förekommer visserligen (fast gånger tio för man är ensam i ett främmande land och ingen älskar mig här bla bla bla…). Och när det väl är dags att åka hem igen så vill jag inte. Och då bara råkar det bli att jag hittar något random sätt att stanna. Och sen ångrar jag mig. Och så börjar kedjan igen haha…

            Gilla

Kommentera

