BLoGGFiKa – oFFeNTLiG aMNiNG

 

Har funderat på det här under dagen. För mig är det obegripligt att det skulle vara ett problem. Bebisar diar tills de kan äta fast föda så de klarar sig, Det gör de när de behöver och alltså varhelst de råkar befinna sig. Varför skulle det kunna uppröra någon?

Jag är uppvuxen i en miljö där barn är en del av livet och där alla barn är allas barn. Som en närstående en gång sa på ett släktkalas (vi är många och det myllrar av barn som hamnar i den famn som passar bäst just då): – Det skulle faktiskt inte förvåna mig om ni skulle amma varandras barn…

Nu bor jag ”söderut” och märker en stor skillnad på attityden till barn. Här är barn ofta satta på undantag och är mer en accessoar eller något som en bara ska ha för det hör till, precis som heterosexuellt normativt liv i villa med tillhörande rostfritt i köket och klinkergolv i hallen. De ska helst vara någon annanstans – framför datorn, ute på stan eller på dagis. Absolut inte följa med på bröllop, till affären eller till restaurangen.

Kanske är det där någonstans en kan leta efter punkten där skon skaver. För om barn inte är en naturlig del av livet så blir det också konstigt när de pockar på uppmärksamhet i det offentliga rummet.

Dessutom ska vi inte glömma att när sexualiseringen av kvinnokroppen når sådana absurda proportioner att kvinnors bröst tillhör männen i första hand blir det antagligen rätt provocerande när de används till vad de är tänkta att användas till, vilket inte är till mäns behag. Förstår om de blir sura då.

Vad tycker ni?

26 thoughts on “BLoGGFiKa – oFFeNTLiG aMNiNG

      1. Ah! Min kompis Julie skickade en underbar tandkräm, nåt nyttigt, som smakar lakrits. Nu borstar vi tänderna hela tiden! 🙂
        Men vad tycker du om dagens tema då? Hur har det varit för dig?

        Gilla

        1. Å godis! Jag har aldrig upplevt att jag inte har varit välkommen att amma var som helst, känner att det är något som blossat upp de senaste åren. Däremot så har inte mina barn varit så pigga på att amma bland mycket folk och ljud. Helt förståeligt tycker jag.

          Gilla

          1. Mmm. Kan tänka mig att det inte är en optimal amningsplats på ett café i rusningstid. Lugn och ro är bra. Världen måste få vara liten innan den blir stor.
            Jag har helst varit där det är lugnt med mina bebisar. Förutom när jag släpat med dem till Hultsfredsfestivalen då, kanske. Men det gick att skapa sig en bubbla där också… 🙂

            Gilla

              1. Det var faktiskt ett vad. Fredrik Virttanen (som jobbar på Aftonbladet eller nåt) sa att en inte kunde göra vad som helst när en har barn. Det kan en väl visst det, sa jag. Som att åka på Hultsfredsfestivalen? sa han. Javisst! sa jag. Och så åkte vi. Barnen var knappt två år respektive två månader. Gick bra. Vi var sist hem varje kväll!

                Gilla

    1. Men det gjorde du ju! Fast de började bli lite trångt så det var bra att börja på ny kula. 🙂
      Jodå, en kan göra det mesta även med barn i släptåg. Kräver lite planering, bara. Därför känns upprördheten över ammande mammor rätt fånig, faktiskt. Det måste vara folk utan vettig tillvaro som retar upp sig på sånt. Som Blondinbella till exempel. 🙂

      Gilla

    1. Faktiskt inte. Jag har i och för sig svårt att uppmärksamma omgivningens reaktioner överlag, så jag kanske inte har märkt nåt. Ingen har sagt något i alla fall. Eller så har jag haft en attityd av självklarhet som ingen har vågat ifrågasätta!

      Gilla

      1. Där kan jag känna igen mig. Men som du skriver nedan, så kanske den attityden mer finns i sthlm. För jag tror verkligen inte att Linda Skugge utstrålar ”kör över mig” och jag vill minnas att hon råkat ut för ”ta å stoppa undan dina tuttar” på en restaurang.

        Gilla

              1. Ojdå, är klockan så mycket! Jag Hemnetknarkade samtidigt och då glömmer jag helt bort tiden…
                Glad att du tittade in i alla fall, det kändes lite ensamt där ett tag.
                Lunch på Etcetera någon dag?
                Nattinatti! Dröm sött!

                Gilla

  1. Jo, säg till om du har fler platser över till Sveland, en annan feminist vill ev hänga på, om det funkar med kids å så. Eller har jag redan sagt det här? mvh zombie

    Gilla

Kommentera

