ViLL Du VeTa VaRFöR JaG äR Så aRG?

 

Jag är arg för att du inte ser mig som en jämlike. Att det som du representerar är viktigare och mera värt än vad det jag representerar.

Jag är arg för att du tycker dig ha rätt till andras kroppar, att köpa dem om du känner för det. Att våra kroppar är till för dig i första hand, inte för oss själva.

Jag är arg för att du tycker dig ha rätt att ta plats även om det sker på vår bekostnad. Oavsett om det är hemma, på bussen eller i styrelserummet på ett företag.

Jag är arg för att du tycker att det är viktigare att vara på jobbet än att vara en del av dina barns liv eller att ta hand om dem när de är sjuka.

Jag är arg för att du tycker att det är någon annan som ska ta hand om dina papper och sortera in dem i pärmar. För att du tycker att någon annan ska tvätta dina skitiga kalsonger och plocka upp dina strumpor från soffhörnet. Att någon annan ska laga mat åt dig och diska din tallrik.

Jag är arg för att det du tycker är viktigt är viktigare än det jag tycker är viktigt.

Jag är arg för att du vill ha betalt för det arbete som är obetalt men självklart – i sex.

Jag är arg för att det oviktiga arbete du utför är värt många tusen varje månad men det viktiga arbete som jag utför är värt ingenting, varken i kronor eller i uppskattning.

Jag är arg för att du tycker att krig är en lämplig lösning på världsproblem.

Jag är arg för att du tycker att slå någon på käften är en lämplig lösning på mindre problem.

Jag är arg för att du blir arg när jag påtalar uppenbara orättvisor.

Jag är arg för att du anser att din rätt att köra bil, äta kött, flyga till Thailand på semester varje år och att köpa meningslösa prylar tillverkade av slavarbetare i Asien är viktigare än våra barns rätt att leva på ett hyfsat välmående jordklot.

Jag är arg för att det jag pratar om och som är viktigt för mig i bästa fall möts med ointresse. I de flesta fall med ilska och hat.

Jag är arg för att jag inte anses vara lika kompetent som du bara för att jag har en fitta.

Jag är arg för att det är jag som har ansvaret för barnens uppfostran och vägledning men mest bara får skit för det och ständigt ifrågasätts.

Jag är arg för att när jag vill bidra till att göra världen till en bättre plats möts jag av ilska och förringande.

Jag är arg för att du tror att du är så jävla duktig och tycker att du är värd applåder och konfetti så fort du uträttat någonting som egentligen är alldeles självklart men att det är oviktigt att uppskatta mig för det jag gör.

Jag är arg för att du tycker att du ska få styra världen när allt du egentligen bidrar till är krig, miljöförstöring och förtryck, ja bara skit.

Jag är arg för att du inte vet vad dina barn har för storlek på kläderna.

Jag är arg för att din unkna syn på kvinnor och barn har bidragit till att det är i princip fritt fram att våldta oss.

Jag är arg för att du tycker att du har rätt till dina barn även om du aldrig har brytt dig om dem.

Jag är arg för att du tycker att du har rätt att äga andra människors mat, vatten och tak över huvudet.

Jag är arg för att din rätt till femfiliga motorvägar går före tanken på fri kollektivtrafik.

Jag är arg för att du inte fattar vilket bra ord ”hen” är.

Jag är arg för att du tycker att jag är jobbig när jag säger vad jag tycker.

Jag är arg för att du anser att hemmet är mitt projekt som du inte behöver engagera dig i men att du har rätt att klaga om jag inte sköter det på ett sätt som är passande för dig.

Jag är arg för att kvinnokroppen är så sexualiserad och exploaterad att ingen kvinna jag känner har ett sunt förhållande till sin kropp.

Jag är arg för att jag aldrig någonsin har träffat på en enda kvinna som inte någon gång har blivit illa behandlad av en man. Vilket innebär att alla män du känner, inklusive du själv, någon gång har betett sig svinigt mot en kvinna.

Jag är arg för att det fortfarande anses som ett legitimt skäl att till största delen boka manliga artister till en musikfestival med argumentet ”Vi bokar bara bra artister”.

Jag är arg för att du tycker att det är helt ok med bordeller och att prostitution bara är ”ett avtal mellan två jämbördiga parter”.

Jag är arg för att du bidrar till att vi lever i en våldtäktskultur.

Jag är arg för att du hela tiden ursäktar allt jag skrivit om här med att ”det är så det är”.

Jag är arg för att du anser dig ha rätt till att yttra åsikter om mitt utseende. Eller att klappa mig på rumpan när jag går förbi dig och förvänta dig att jag ska ta det som en komplimang.

Jag är arg för att din sexualitet går före min.

Jag är arg för att vi jobbar mest men äger minst.

Jag är arg för att du tycker att jämställdheten har gått för långt.

Jag är arg för att du bara ser andra män.

Jag är arg för att när någonting ska åtgärdas med verktyg så är det en annan man du ber om hjälp.

Jag är arg för att när något ska åtgärdas med nål och tråd är det en kvinna du ber om hjälp.

Jag är arg för att du uppmuntrar dina söners intressen mer än dina döttrars.

Jag är arg för att du kallar tjejers intressen för ”pyssel” men pojkars intressen för ”arbete”.

Jag är arg för att USA fortfarande inte har haft en kvinnlig president.

Jag är arg för att Sverige fortfarande inte har haft en kvinnlig statsminister.

Jag är arg för att det kvinnor gör ständigt ifrågasätts medan det män gör ständigt hyllas.

Jag är arg för att konstmuseerna är fulla av konst gjorda av män.

Jag är arg för att gatorna i min stad är döpta efter män.

Jag är arg för att när jag läser en tidning eller tittar på ett program på TV är det övervägande män jag ser.

Jag är arg för att nästan inga filmer klarar av att ha med två kvinnliga karaktärer som pratar med varandra om något annat än män.

Jag är arg för att du förväntar dig att jag ska plocka upp din skit efter dig. Och fälla ner toalocket.

Jag är arg för att du får mig att känna mig värdelös.

Jag är arg för att jag inte får känna att det kommer att bli bättre.

Jag är arg för att du anser dig ha rätt att visa ditt hat om jag skriver om feminism på min blogg.

Jag är arg för att du tycker att du har rätt till mig om du bjudit mig på en öl på krogen.

Jag är arg för att du tycker att du äger mig och har rätt att bestämma vad jag ska göra och med vem.

Jag är arg för att du tycker att jag får skylla mig själv om jag blir våldtagen.

Jag är arg för att du tycker att jag får skylla mig själv om jag har lägre lön än du.

Jag är arg för att du tycker att jag får skylla mig själv om jag sjukskriver mig för att jag inte orkar med allt ansvar du lagt på mig.

Jag är arg för att du hela tiden kommer med ”Men jag då!” när jag pratar om hur jag har det.

 

MEN MEST ARG ÄR JAG ÖVER ATT DU INTE FATTAR VARFÖR JAG ÄR ARG!

 

4 thoughts on “ViLL Du VeTa VaRFöR JaG äR Så aRG?

  1. Jag är arg för att det är jag som ska hålla reda på dina släktingars födelsedagar och ta ansvaret för att presenter införskaffas.

    Jag är arg för att det är jag som förväntas ta hand om gamla mamma. Även din.

    Jag är arg för att det är jag som ska arrangera barnens födelsedagskalas och ta hand om jobbet när de ska gå på andra barns kalas.

    Gilla

    1. Det är jobbigt att vara arg hela tiden men skönt att häva ur sig en massa skit ibland. Jag mår mycket bättre idag! 🙂

      Men den där ständiga uppgivenhetskänslan… Att känna att det inte spelar någon roll hur mycket jag än står här och skriker… Nä, det är inte det minsta roligt. Jag vill också känna att jag gör skillnad men det är så otroligt sällan jag får ens vara i närheten av den känslan. Suck.

      Gilla

Kommentera

