KViNNoRuM

 

Tillbringade en del av dagen i sällskap med två vackra kvinnor (nej, jag pratar inte utseende här) och fascinerades av hur fantastiskt enkelt och upplyftande det är. Vi representerar tre generationer, vi har olika erfarenheter, olika uppfattningar och tycker ibland väldigt olika om saker och ting.

Men ändå. Samtalet böljar, vi lyssnar intresserat på varandra, lär av varandra. En behöver aldrig känna att en är obekväm eller jobbig eller behöver försvara varenda åsikt in absurdum. Så otroligt vilsamt.

Nu kanske ni tycker att det väl ingenting har att göra med att vi var kvinnor, att så kan det lika gärna vara om män deltar i samtalet? Nej, jag tror verkligen inte det. Den möjligheten till samtal en kan utvecklas och vila i, det har jag bara upplevt i sällskap av kvinnor.

Hur har det varit för dig?

 

 

4 thoughts on “KViNNoRuM

    1. Men så bra!
      Jag har med stigande ålder börjat uppskatta kvinnosamtalen mer och mer (när jag var ung umgicks jag mest med killar), det känns mera vilsamt, helt enkelt. Kan i och för sig bero på vilka personer jag har runt omkring mig mer än vilket kön de tillhör… 🙂

      Gilla

  1. Precis så är det för mig! Jobbat i en väldigt mans-dominerad bransch (enda kvinnan på jobbet, bland 15 män) och jag kan bli så trött på det! Vill ha mer kvinnor i min vardag!

    Gilla

    1. Läser ju boken ”Det kallas kärlek” nu och där läste jag att kvinnor som lever tillsammans med män då får sin värld tolkad utifrån männens överordning och att kvinnorna då delar denna syn på tillvaron eftersom de befinner sig i en underordning. Därför behöver kvinnor umgås med andra kvinnor som delar denna underordning för att deras tolkning av tillvaron ska kunna utvecklas och bli en realitet. Vi lever i två världar, männen bara i en – sin egen.

      Inte konstigt då att en känner sig som mest hemma bland andra kvinnor, vi förstår varandra på ett helt annat plan.

      Hoppas du får tillgång till fler kloka kvinnor i din tillvaro!

      Gilla

Kommentera

