BeRöMDa MäNS SyN På KViNNoR… del 24

 

Idag färdas vi lite mer i nutid men egentligen är mäns syn på kvinnor tidlös, det verkar nästan som de har satt argumenten på repeat, faktiskt. Skapelsens så kallade krona verkar helt enkelt inte kunna komma på något nytt. Är de inkompetenta eller helt enkelt lata? Ja, inte vet jag men här kommer i alla fall två exempel på MäNS SyN På KViNNoR:

 

Det första från Staffan Wictorin, journalist på Kvällsposten/Expressen:

Staffan Wictorin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Feministiskt Initiativ i all ära men, handen på hjärtat, måste de vara så fula? Lek med tanken att detta redan så osensuella, rigida och blodfattiga land ska regeras av ett gäng ilskna och humorlösa Stockholmsbrudar på vänsterkanten. Fyller inte redan Per Nuder vårt behov av tristess?”

 

Och det andra och sista citatet för idag kommer från den danske regissören Thomas Vinterberg:

Thomas Vinterberg

 

 

 

 

 

 

”Jag tycker att svenskarnas könsdebatt fullständigt har spårat ur. Helt absurt att vara vittne till. Må det aldrig sprida sig till Danmark. När jag ser på det martyrium som byggs av och runt kvinnor och på stödordningen som sätter politisk korrekthet över konst… det är en djupt förfelad tankegång. Långt ifrån alla men vissa kvinnor har verkligen gått aggressivt fram i debatten och iklätt sig en mycket oklädsam lidandeskepnad. Givetvis är det en stor debatt men jag kan inte förstå hur det kvinnliga könet kan gå med på att låta sig representeras av rabiat könskamp, att ingen av dem sätter ner foten. Djupt oroväckande. Att sätta könskvotering över konstkvotering är etthundra procents kastration av all form av artistisk verksamhet.”

 

Mer i samma anda:

https://calleism.wordpress.com/2013/10/23/beromda-mans-syn-pa-kvinnor-del-23/

Där finns också länkar till tidigare inlägg!

 

6 thoughts on “BeRöMDa MäNS SyN På KViNNoR… del 24

  1. Alltså, jag brukar undvika att kommentera folks utseende, för jag tycker det är så lågt, men när någon kommenterar att kvinnorna som representerar ett visst parti är fula, och han själv ser ut som på bilden ovan, vill jag bara skrika ”AMEN DURÅ?! När tittade du dig själv i spegeln? Va, va??” Inte ett dugg konstruktivt, men jag är så less på att kvinnors utseende ska recenseras att jag inte orkar vara bättre än så.

    Gilla

    1. Hehe, jag tänkte faktiskt detsamma! (men var för fin för att skriva något…)

      Det är helt enkelt ett tydligt tecken på maktmissbruk. Funderar på om det egentligen har något med utseende att göra över huvud taget, tror snarare att det är ett sätt att flytta fokus från vad det egentligen handlar om. Om (kvinnlig) politik reduceras till utseende flyttas fokus från vad de egentligen säger och vill med sin politik och då behöver de ju inte lyssnas på.
      Om fokus ligger på utseende och inte på vad som sägs är det ingen som behöver lyssna. Härskarteknik och maktmissbruk.

      Kanske är det också en försvars- OCH anfallsstrategi från männens sida. Reduceras kvinnor till enbart utseende/objekt så är de något annat än människor och då behöver de inte behandlas som människor. Ungefär som när nazismen reducerade judar till djur/ickemänniskor; eftersom de inte var människor kunde de behandlas som djur och utan att orsaka skuldkänslor förvandlas till lampskärmar.
      (Vilket också för oss till diskussionen om hur vi behandlar djur idag men det tar vi en annan gång!)

      Gilla

  2. Jag tror som du, att det framför allt är en fråga om att skifta fokus från det som är relevant (deras politik) till det som är irrelevant (deras utseende och eventuella humor). Utseendet känns som något som alltid används för att reducera kvinnor och deras argument och arbete till noll och intet, oavsett hur man ser ut. Är man snygg kan man inte tas på allvar pga bimbo, är man inte snygg kan man inte tas på allvar pga ful. Jätteenkelt. Sedan kan man sitta där och klappa på sin matstinna mage (ja, jag drog utseendekortet igen) med ena handen samtidigt som man klappar de små kvinnorna som leker politik på huvudet med den andra.

    Gilla

    1. Så är det helt klart.

      Såg nåt på TV igår som bekräftade min tanke på det där med avhumaniseringen av människor som ett maktmedel och det har förmodligen använts i alla tider. Kommer inte ihåg vilket program, får återkomma om det. Nu ska jag luncha med väninna!

      Gilla

  3. Skulle skriva nåt i stil med det Helena skriver överst..men nu behöver jag inte göra det utan instämmer bara.
    Alltså. Jag fokuserar inte på hur folk ser ut utan vad det som finns i hjärtat, i värderingar, diskussioner etc. Men, om en man ser ut sådär, och fäller en sån kommentar så känner jag bara *jävla fula tryne* du har också! Nä inte ett dugg konstruktivt, men i o m att han gör en kommentar om mig, indirekt då jag håller med Fi i mycket (faen, nu ska jag gå med känner jag) så känner jag mig förfuligad (nytt ord där!) och beskådad, nåt jag ogillar högt. Tvi vale!

    Gilla

Kommentera

