FiTTSTiM – MiN KaMP iGåR oCH iDaG HaR VäRLDeN FöRäNDRaTS eN SMuLa TiLL DeT BäTTRe

 

Fittstim – Min kamp igår. Finns att se här: http://www.svtplay.se/video/1726623/del-1 för den som önskar. Ställde mig skeptisk till det hela innan och programmet gjorde mig inte på bättre humör, om en säger så. Märkliga frågeställningar, ytligt, alldeles för rörigt och i avsaknad av analys. Mest irriterande, faktiskt. Är det här allt SVT kan åstadkomma då är det dags att bli deprimerad. Men något gott förde det med sig i alla fall;

Jag och Skägget tittade på programmet tillsammans. Jag för att jag ville och han antagligen mest för att soffan råkar stå i samma rum som teven. Jag försökte hålla mig ifrån att vansinnesskrika ut min frustration men så började Skägget ställa frågor som Hur? och Varför? och sedan satt vi in på småtimmarna och diskuterade feminism ur både ett politiskt och ur ett personligt perspektiv. Vi har aldrig pratat så mycket om det här som då och jag kände verkligen att jag kunde förklara saker och ting så att han förstod, tog till och med till papper och penna för att förklara strukturer – blev riktigt nöjd över mig själv faktiskt. Till slut var vi båda så trötta att vi sluddrade och idag är jag så trött att jag inte vet vad som är bak eller fram på någonting men med en alldeles varm känsla i kroppen för jag känner att världen har förändrats en smula.

Till det bättre.

 

18 thoughts on “FiTTSTiM – MiN KaMP iGåR oCH iDaG HaR VäRLDeN FöRäNDRaTS eN SMuLa TiLL DeT BäTTRe

    1. Det kändes verkligen stort.

      Vi är rätt olika på hur vi lär oss saker, jag och Skägget. Jag läser massor, har lätt för att ta till mig information och se sammanhang. Skäggets kvarnar mal långsamt men säkert. Han läser inte men har förmågan att se och förstå hur saker och ting ligger till och förvånar mig ofta med sin klokhet. Jag är akademisk och han jordnära, alltså. Det där kan förstås skapa en hel del irritation emellanåt men igår gjorde det inte det. Det formade sig till ett fantastiskt samtal som jag verkligen känner har utvecklat oss som människor.

      Gilla

      1. Olika är inte fel tror jag, men att kunna mötas är jätteviktigt. Och det är ofta det som saknas. Ja det är iaf min trista erfarenhet.
        Viljan att förstå hur andra tycker tänker och fungerar istället för förutfattade meningar baserat på sin egen personliga lilla sfär. Det gamla uttrycket att se och tänka ”utanför boxen” funkar nog fint här 🙂

        Gilla

        1. Precis!

          Olika är bra, en ska komplettera varandra. Att ha samma grundsyn men vara så pass olika att en kan föra samtalet och utvecklingen framåt. För lika – då händer ingenting, för olika – då blir konflikten för stor. Lite Steiner-tänk, med andra ord!

          Gilla

  1. Åh Skägget är ju ett jättebra sätt att snabbt och enkelt förklara att man lever med en man! Får jag använda mig att det när jag skriver om mitt Skägg (du får givetvis säga nej, respekterar det till fullo)? Tänkte mig att jag kunde kalla honom Bockskägget? 😉

    Jag blir så glad när jag läser om samtal du och ditt Skägg hade! Heja dig!

    Gilla

    1. Haha! Jo, jag lever i en heterosexuell relation fast det beror nog inte så mycket på sexuella preferenser. Inte nu längre i alla fall… Skägget kallas allmänt för det och han har lite mer än bockskägg, så det får du gärna använda (herr Bockskägg menar jag då).

      Herr Skägg är inte helt omöjlig. Tur för honom! 🙂

      Gilla

  2. Mina farhågor om ”Fittstim – min kamp” besannades tyvärr. Något tramsigare än detta program och dess programledare Belinda Olsson har jag sällan skådat. I GP skrev en klok feminist en artikel om programmet och nyckelordet var: ”trams”. Så sant som det var sagt.

    Gilla

  3. Jag känner att jag nog borde se programmet för att kunna ha en åsikt om det, men jag vet inte om jag orkar bli så arg som jag misstänker att jag kommer bli…

    Gilla

    1. Det är förmodligen inte värt besväret. Känner mig rätt tveksam till att se de följande avsnitten. Kan tänka mig många andra saker som jag hellre roar mig med en torsdagskväll…

      Gilla

  4. Tänka sig, att det skulle leda till ngt bra ändå! Det är ju bra.
    (Men man undrar ju hur svårt det ska vara för SVT att koka ihop ett program om feminism som faktiskt är intressant om man redan råkar vara lite insatt, och inte på humör för tv-flams. Och om de i så fall kan låta bli att sända det måndagar 23:05 på Kunskapskanalen…)

    Gilla

    1. Han är som sagt var inte helt hopplös…

      Jag undrar också vad SVT håller på med. Förvandlas till TV3?
      Vadan denna ängslighet inför att producera ett genomtänkt och intressant program? Och sända det på en tid då fler än femtiotvå personer är vakna? Det är ju inte så att de kan bli av med reklampengar, liksom.

      Fast en bra grej är att Fi! fått ett gäng nya medlemmar efter det att programmet sändes. Tydligen var det några som fattade att det här får vi ta och göra någonting åt. Gudrun kan säkert få fason på SVT också.

      Gilla

Kommentera

