RySK TaNDKRäM

 

Det kan hända att du någon gång besöker Estland. Då kan det förstås hända att du förirrar dig bort från Tallin och kanske till och med tar färjan över till Muhu och Saaremaa. Du kanske får för dig att åka till andra sidan av Saaremaa, så långt västerut som det går i Estland. Där finns det en liten affär i byn Kihelkonna som innehåller både det ena och det andra, inklusive tant med huckle bakom disken. Som till exempel vuxenläsk:

vuxenläsk

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kanske känner dig upprymd och inspirerad av alla dessa märkliga ting som finns till försäljning. Kanske fastnar du lite extra för hyllan med hygienartiklar och undrar vad intressant som står att finna där. Kanske fäster du din uppmärksamhet på en liten kartong innehållande något som ser ut att vara tandkräm, något du kommer fram till på grund av att den låg bredvid andra tandkrämer och har en tand avbildad på tuben. Någon ytterligare upplysning om innehållet finns inte att få, eftersom du inte är så väl bevandrad i ryska, kazakstanska eller uzbekistanska. Detta hindrar dig inte från att köpa den. Äh, vad tusan – du köper två! Det lär dröja innan du har vägarna förbi en annan gång så det är bäst att passa på, tänker du.

rysk tandkrämNågra månader senare kommer du ihåg att den där skojiga tandkrämen (eller vad det nu är) fortfarande väntar på att få komma till användning. Detta i kombination med att den tandkräm du vanligtvis nyttjar plötsligt och obegripligt befanns vara slut, gör att du rotar fram den ur en låda med diverse bra-att-ha-saker.

Det är då du upptäcker att det finns tandkräm (eller vad det nu är) som faktiskt smakar precis likadant som de där badskummen med tallbarrsdoft, som var så populära på sjuttiotalet, luktade.

 

19 thoughts on “RySK TaNDKRäM

  1. Så underbart bisarrt! De avbildade tallbarren på tuben var visserligen något av en ledtråd, men rätt oväntat ändå. På Teknikmagasinet har de tandkräm med baconsmak, det låter ju bara äckligt.

    Läskflaskorna fick mig för övrigt att minnas den gin och vodka som vi brukade köpa när jag pluggade i England. Det var Tescos allra billigaste egna märke och etiketterna var endast ”GIN” respektive ”VODKA” i svart mot vit bakgrund i typsnitt Times New Roman. Classy.

    Gilla

  2. Med gran och ekollon alltså, hur kan det inte bli succé! Lite som den där Colgate Herbal (som fanns några år på 90talet, och som ingen utom jag gillade, men ändå). Ifall du beslutar dig för att importera och sälja estnisk ekollontandkräm här i Sverige så MÅSTE du informera mig…
    Med vänlig hälsning
    Framtida Kund

    Gilla

    1. Jag köpte ju som sagt var två. Efter en snabb omröstning i familjen har vi kommit fram till att den andra är din. Om du inte vill ha en öppnad med på köpet?

      Gilla

  3. Kamrater CaLLeiSTeR!
    Ett erbjudande om att få rysk ekollontandkräm är något man bara får en gång i livet, så efter ett moget övervägande (på 10 nanosekunder) blir svaret ett rungande JA!. (Jag ska försöka luska fram din mailadress med mina stalker-skills och på så vis ge adressen.)

    Jag vill samtidigt tipsa om http://www.posten.se/sv/Foretagspost/Brev%20och%20paket/Standard/Sidor/Postforskott.aspx , dvs ett sätt att skicka grejer så att mottagaren betalar frakten. (Det gäller tydligen bara paket med porto upp till 2500 euro, så jag hoppas att det inte är en jättejättestor tub.)

    Utöver evig tacksamhet utlovas också en översättning av tuben, då indirekt tillgång till rysk tolk finns att tillgå…

    Gilla

  4. Jag har en tanke om namnet Feministbloggpepp. Det känns lite för långt och krångligt att säga, tycker du inte? Kan vi kalla det Feministpeppen? Jag tycker det låter klatschigare och tror att folk har lättare att komma ihåg det. Vad tror du? Är det okej för dig att ändra det?

    Gilla

    1. Ojdå, jag sov gott när du skrev det här, inlägget var förinställt så jag har varken hunnit fundera eller ändra. För mig spelar det ingen roll, bara det funkar. Vi kan ändra till nästa gång om vi känner för det. 🙂

      Gilla

        1. Kolla med NBT först bara.
          Fast… är det inte bra om det framgår att det är bloggar vi peppar? Bara en tanke…
          Vi kan ju avvakta några dagar annars innan vi bestämmer oss. Vilket inte hindrar att du får skriva vad du vill, jag tror folk fattar ändå… 🙂

          Gilla

          1. Det förstår folk när de läser inlägget. Folk förstår alltid mer än man tror. Det finns ofta en vilja att vara övertydlig för att man tror att folk inte fattar annars ;). Jag har skrivit en publicerad roman och det var en av grejerna min lektör lärde mig. Nej, jag tror Feministpeppen blir skitbra. Kort koncist, lätt att säga. 🙂

            Gilla

                1. Det är redan ute och jag har skrivit till alla vi länkat till.
                  Det är därför jag inte vill ändra på något innan vi är överens, det blir lite meck med att ändra… 🙂

                  Gilla

                    1. Ja!
                      Om du har tid får du gärna sprida länken i andra bloggar också, förslagsvis några med många läsare. Jag är lite upptagen idag så jag får nöja mig med att klicka in mig så fort jag har en stund över.
                      Jag hoppas och tror på det här, om vi hjälps åt kan det bli något!

                      Gilla

Kommentera

