FåTT (PiNSaMT) SVaR FRåN LiNDeX

 

Som lyder så här:

Hej och tack för ditt mail!

Vårt sortiment styrs av efterfrågan och försäljning. Vi försöker ha ett så brett sortiment som möjligt. Lindex är ett modeföretag som jobbar framåt hela tiden med att tillgodose kunders önskemål. Jag skickar dina synpunkter vidare till vår inköpsavdelning för damkläder och hoppas du snart kan se en förändring.

Vi har själva observerat att vi har fall där vissa plagg inte har samma mått. Detta är något som vi ständigt jobbar med i vårt utvecklingsarbete.

Lindex strävar efter att ha ett brett sortiment med barnkläder. När vi gör barnkläder ska plaggen förena mode och bra funktion, kvalitet samt passform. Vårt storleksspann följer de allmänna rekommendationerna från branschen. Alla våra kläder prövas även flera gånger av provmodeller för att passformen ska vara bra. Vi är ett internationellt modeföretag som finns i 12 länder och samarbetar med många olika leverantörer vilket gör att det dock kan bli skillnader mellan våra plagg.

Vi försöker hjälpa till i Genusdebatten på många sätt, bl.a. genom att skapa flera tydliga unisexkollektioner varje år. Våra plagg är heller inte märkta med ”pojk” eller ”flick” – det är upp till kunden att bestämma.

Tack för ditt mejl. Vi tar denna fråga på största allvar och är tacksamma för din feedback!

Vi ser självklart över dessa skillnader och uppskattar din uppmärksamhet.

Vi hoppas du kommer att fortsätta att besöka oss på Lindex.

Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva till oss om vad du tycker.

Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Madelene

Lindex Kundservice

Först kan jag snabbt konstatera att Madelene på kundservice inte skrivit svaret själv utan klippt och klistrat ihop ett svar utifrån färdiga mallar.

Jag frågade om barnkläder, då känns det lite onödigt att skicka mitt mail vidare till damavdelningen. Hon kunde ha skickat det i papperskorgen direkt. Vilket hon förmodligen gjorde också.

Diverse standardfloskler om hur de tillgodoser kundernas önskemål och förenar mode med bra funktion och bla bla bla.

Men det mest intressanta är väl ändå meningen om deras påstådda försök att göra skillnad i genusdebatten: ”Vi försöker hjälpa till i Genusdebatten på många sätt, bl.a. genom att skapa flera tydliga unisexkollektioner varje år. Våra plagg är heller inte märkta med ”pojk” eller ”flick” – det är upp till kunden att bestämma.”  Tror hon att jag är blind, döv och bindgalen? Det är ju bara att kasta ett getöga in på deras webshop så inser en att hon faktiskt LJUGER.

Jag tror dessutom att hon nog faktiskt far med lite osanning även när hon skriver följande:  ”Vi tar denna fråga på största allvar och är tacksamma för din feedback!”

Madelene behöver nog lite svar på tal tänker jag. Sånt är jag bra på.

 

Annonser

16 thoughts on “FåTT (PiNSaMT) SVaR FRåN LiNDeX

    1. Haha, det ska jag fråga nästa gång – hur många som har hört av sig och berättat vilka kläder de vill ha? Alternativt hur många de faktiskt har frågat?

      Gilla

  1. Det enda jag ”hörde” när jag läste det där var ”bla bla bla floskel floskel vi tar inte våra kunders klagomål på allvar bla bla floskel”. Det ska bli spännande att följa fortsättningen!

    Gilla

    1. Det borde räknas som tortyr i alla fall. Och vara godkänd anledning till ersättning från försäkringsbolaget.

      Idag skulle skidstrumpor inhandlas till snowboardåkande barn. De fanns endast i ”unisex”-modell. Unisex? Finns det någon sexualitet i strumpor? Lika idiotiskt som att skriva ”unisex” på äpplena i fruktdisken. (Tar mig för pannan och himlar med ögonen.)

      Gilla

      1. Det kanske hade varit till stor hjälp för folk ändå! Jag tänker nu närmast på alla gånger jag varit nära att ta ett ”pink lady” eller en ”granny smith”, men i sista sekund hejdat mig eftersom jag hade fel kön eller – gulp! – fel kön OCH fel ålder!

        Gilla

  2. Modebranschen är otroligt könskonservativ. Det är dessutom ett VAL. De försöker bara att få det till att Vi valt. När det är dom som vill styra.
    Bara titta på alla dessa sexististiska modebloggar som media kör med.

    Bra att du är en ettrig grythund! Behövs att vi alla är mer ute och ger skall!

    Gilla

    1. Det är alldeles solklart att det inte handlar om att det är konsumenterna som väljer. Det handlar om skapade behov för att tjäna pengar. Vi är alla mer eller mindre lurade.
      När det handlade om Tallink Silja som jag skrev om för ett tag sedan gav jag mig inte förrän jag pratat med högsta chefen (https://calleism.wordpress.com/2013/06/27/calle-stangas-med-tallink-silja-ab/) men jag vet inte om jag orkar gå så långt den här gången. Det känns så hopplöst. Men lite måste jag bara bråka, annars kan jag inte sova. 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s