SKiCKaT eTT BReV TiLL LiNDeX

 

Köper så sällan som möjligt nya kläder till barnen men att göra det är otroligt provocerande. Det går inte att gå in i en klädaffär utan att hjärnan börjar kännas som om den håller på att frystorkas. Alla som inte hakar på normen utan att ifrågasätta vet precis vad jag menar så det behöver jag inte förklara närmare här. (Säg bara till om ni vill att jag ska förklara sakernas tillstånd.)

Häromdagen hamnade vi i alla fall där. Är det halva-rea-priset så är det. Syster Yster behövde jeans så vi passade på. Hittar ett par som sitter utmärkt och kostar nästan ingenting men noterar att de har storlek 170 cl. Syster Yster är 150 cm lång. Undrar då i mitt stilla (frystorkade) sinne hur det var tänkt att de skulle sitta egentligen då Syster Yster egentligen var tjugo centimeter för kort enligt storlekstabellen. Så i stället för att sitta hemma på kammaren och gnälla (eller att göra det här fast det gör jag ju nu) så skrev jag ett brev till kundtjänst:

 

Hej!

Häromdagen var jag och min dotter, elva år, på Lindex och köpte där ett par jeans på rean. Det anmärkningsvärda är att dessa jeans, som passade utmärkt, var i storlek 170 cl men min dotter är endast 150 cm lång. Hon är normalbyggd och på inga vis större än hon borde vara för sin ålder. Detta får mig att fundera. Hur hade dessa jeans varit tänkta att passa en tjugo centimeter längre person?

Eftersom jag har barn av ”båda könen” så har jag inte kunnat undgå att märka att det är stor skillnad på storlekarna på kläderna från flick- respektive pojkavdelningen. Överlag handlar vi mest från pojkavdelningen eftersom att de från flickavdelningen är så tajta att de knappt går att röra sig i. De är dessutom inte designade för att vara användningsbara utan i första hand för att tittas på.

Det är 2014 nu. Är det inte dags att lägga könade kläder på hyllan? Är det inte dags nu att låta flickor bära kläder som de faktiskt kan röra sig i? Är det inte dags att låta flickorna slippa att objektifieras?

Vad har ni tänkt att göra åt det här?

 

Det kanske inte hjälper men jag har i alla fall gjort något. Om vi är många som skriver och klagar kanske det till slut händer något. Det är egentligen bara att

SLUTA GNÄLLA – GÖR NÅGOT!

 

5 thoughts on “SKiCKaT eTT BReV TiLL LiNDeX

  1. Bra! Brukar också skriva till dessa könskonservativa klädkedjor och för säkerhetsskull brukar jag tillägga att jag inte vill ha till svar ”tråkigt att du bla bla ” för att få dom att tänka till lite….

    Gilla

    1. Haha! Såg precis nu att jag fått svar och det är värre än så. Det består av en hel radda av färdiga svar som personen klippt och klistrat in i svarsbrevet! Återkommer om det senare, jag kommer inte att nöja mig!

      Gilla

  2. Konstigt med könade klädstorlekar när mått borde vara lika för alla. Har turen att ha en partner av motsatt kön med ganska samma storlek och stil och vi lånar ofta kläder av varandra. Använder ofta hennes jeans i storlek 31 men hon kommer inte i alla mina som är av storlek 33…konstigt…

    Gilla

    1. Det är inte bara konstigt, det är heltokigt!

      Men om en tänker att klädindustrin tjänar multum med pengar på att dela upp kläder efter kön och ålder så är det inte så konstigt. Om de i stället delade upp kläder enbart efter storlek skulle det bli jättebra för både människor och miljö men inte lika mycket klirr i kassan för dem.

      Snöd vinning är förklaringen på det mesta som inte är som det borde. Om vi alla hjälps åt så kan vi ändra på det. Att du och din sambo delar på, åtminstone delar av, era garderober så har ni gjort något i alla fall! Heja er!

      På tal om era storlekar som inte är desamma så kan det faktiskt handla om att hennes storlek är 31 för att det ska få henne att känna sig liten och dina jeans kallas för storlek 33 för att det är ok att du känner dig stor. Enkel psykologi för att få er att köpa mer, alltså.

      Gilla

Kommentera

