VaD äR DeT Vi TJaFSaR oM eGeNTLiGeN?

 

Jag och Lillebror tittar på Cuborofilmer på You Tube. Lillebror förklarar ivrigt hur byggaren har gjort smarta lösningar och annat fiffigt. Lillebror säger ”hen har gjort så här” och ”titta hur hen har gjort här”. Jag blir lite förvånad för hen är inte ett ord som jag använder överdrivet ofta utan när det passar. Jag frågar om Lillebror vet vad hen är och han svarar som om det var det naturligaste i hela världen:

”Det använder jag när jag inte vet vem det är.”

Barn krånglar inte till saker och ting. Så varför envisas vi vuxna med att göra det? Vi lägger så otroligt mycket fördomar och värderingar i allting och skapar en ångest som bara förstör. Jag tänker inte bara på ordet hen utan på hur vi försöker skydda barnen från det som är livet – de ska inte vara med när någon föds eller dör, men de ska gärna stöpas in i en form som inte är livet – binära könssystem, patriarkala strukturer och annat och sedan sätter vi dem framför en skärm för att de ska låta oss vara ifred och inte ifrågasätta luftslottet vi byggt åt dem.

Bara för att gå i taket över ett litet ord som hen eller att det finns människor som blir kära i någon av samma kön eller att det – oh, hemska tanke! – finns fler än två kön. Eller att en inte längre får säga negerboll. Eller whatever. Skyller sedan på att vi måste skydda barnen från dessa tankar för de kan ju bli alldeles förstörda av att inte få ha på sig en Spidermantröja om de är pojkar eller rosa prinsessfluff om de är flickor. Eller whatever.

Är det barnen vi bryr oss om? Eller är det våra fördomar?

Vad är det vi tjafsar om egentligen?

 

9 thoughts on “VaD äR DeT Vi TJaFSaR oM eGeNTLiGeN?

  1. Underbart, jag säger också heja Lillebror! Det kan göra mig så otroligt sorgsen när jag tänker på hur oförstörda barn är innan samhället kommer och trycker in dem i en mall som är så trång att det knappt går att andas.

    Och de där Cuboro-blocken ser ju fantastiska ut! Vårt barn är nog för litet än (jag gissar att man bör vara lite äldre än knappt fyra) annars hade det varit en given present. Däremot tror jag det är något min 13-åriga systerson skulle älska.

    Gilla

    1. Cuboro is da shit! Och det finns i en variant, Cugolino, för de mindre barnen, och sedan i ökande svårighetsgrad upp till Chalmersnivå, typ. Finns inte så mycket i Sverige (än) men det går att köpa här: http://www.abcleksaker.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?sSearchWord=cuboro. En börjar hyperventilera när en får syn på priset men det är verkligen värt det. Som personalen på barnens frita (det var där vi upptäckte det) förklarade det: – Det är dyrt för att det håller! Barnen (alla) arbetar med det hela tiden och traktens ungar vallfärdar hit för att få utveckla sina kreativa förmågor. Barnen har dessutom betalat det mesta själva med sina månadspengar och vad skulle de annars ha gjort med pengarna? Köpt godis?

      Gilla

      1. Jag blev så till mig över Cuboro att jag alldeles glömde att skriva om Lillebror! Han är underbar och gör så gott han mäktar med men visst har han stött på patrull redan tidigt i livet. Jag försöker stötta honom så gott jag kan men visst märker jag med sorg i hjärtat att han väljer andra kläder till skolan än vad han tar på sig hemma.
        Jag kan inte lägga ansvaret för att förändra världen på barnens axlar, det är alldeles för tungt för dem att bära, men jag kan stötta dem och försvara dem så gott jag kan.
        En dag kommer, med deras hjälp, världen se annorlunda ut, det är jag alldeles säker på. Jag märker redan hur barnens sätt att tänka och vara sprider sig till andra barn de möter. Bara alldeles nyss förklarade Lillebror det där med ”hen” för en granne, tio år ung – en blir alldeles varm inombords!

        Gilla

        1. Ja, jag sökte på dem igår och när jag såg priset höll jag på att utbrista i ett ”Holy smokes, Batman!”… Jag ska i alla fall visa dem för sambon, för nu vill jag ha sådana till mig. Jag var även tvungen att söka på lite filmer med blocken och fastnade först framför dem och sedan i domino-filmer, haha.

          Lillebror låter verkligen underbar! Jag tror också att världen kommer att förändras med barnens hjälp. Man kan inte lägga ansvaret på deras axlar, man kan bara ge dem verktygen att själva starka gå genom livet och spränga murar.

          Gilla

          1. Haha, jag sa ju att en börjar hyperventilera! Men en behöver inte köpa allt och som sagt var, vad lägger en annars pengarna på?
            Vi har tre set hemma och det räcker gott och väl för att hålla den här sidan av stan sysselsatt… 🙂
            Det går ju också att involvera välmenande släktingar så att en kan samla ihop till födelsedagar och så.

            Gilla

  2. Vilken go liten lillebror! varm i hjärtat
    Barn är mycket smartare och klokare än vuxna. De är så härligt opåverkade i en viss ålder. Tyvärr förändras detta någonstans på vägen.

    Gilla

    1. Jag citerar Storebror här: ”Han gör så att det blir varmt i min mage.”

      Jag hoppas verkligen att han kommer att bli starkare och friare med tiden men erfarenheten säger förstås något annat. Men jag hoppas!

      Gilla

Kommentera

