HoPP oM SWeBuS MeN LiNDeX FåR Vi DRa i öRaT

 

Med anledning av det här:

https://calleism.wordpress.com/2014/01/31/skickat-ett-brev-till-lindex/

https://calleism.wordpress.com/2014/01/31/fatt-pinsamt-svar-fran-lindex/

https://calleism.wordpress.com/2014/02/03/swebus-ocksa-tar-det-aldrig-slut/

Så ska jag nu redovisa svaren jag fick. Ömsom vin, ömsom vatten kan jag summera det hela. Vi börjar med (smuts)vattnet som levererades av Lindex:

Hej,

Du har en rak fråga men tyvärr kan jag inte ge dig ett rakt svar då detta inte stämmer. Vi har inte olika storlekar mellan flick och pojk utan vi har olika passformer (olika modeller) på våra barnkläder. Vi har gjort tester där vi hade gemensam denimshop för pojk- och flick och då sjönk tyvärr försäljning, vi valde att gå tillbaka till den gamla uppdelningen eftersom många av måra kunder föredrar att handla jeans uppdelat på kollektioner och avdelningar. På vår online shop kan man shoppa på kategori istället för pojk eller flick och det är ungefär7% av våra kunder som föredrar det.

Vi respekterar din åsikt och hoppas att få se dig som kund hos oss igen.

Med vänliga hälsningar

Samah

Lindex Kundservice

Känner inte ett dugg att min åsikt har respekterats, faktiskt. Känner mera att hen har tagit min åsikt och stoppat upp där bak. Ja, det känns nog mest så här:

Lindex

 

 

 

 

 

Då blev jag betydligt mera upplyft av det trevliga svaret från Swebus. Jag skrev ju först så här:

Hej! Blev medlem igår och än en gång möts jag av kravet på att välja kön när jag registrerar mig. VARFÖR? Vad är det som ni anser vara av sådan vikt att ni efterfrågar detta? Och hur förväntar ni er att intersexuella ska svara? Jag är kvinna enligt mitt personnummer men definierar mig inte som kvinna. Då finns det ändå många som lider av det här idiotiska könsindelningssystemet mycket mycket mer än vad jag gör. Ni kan väl åtminstone göra som många andra siter – ha tre val: Kvinna, Man och Annat. Blir så trött på sånt här. Skärp er! Och ge mig inget fånigt floskelsvar, är ni snälla. Jag vill ha en vettig förklaring till varför ni gör så här. Har ni ingen så ändra på er. Hälsningar,  Calle

De svarade så här:

Hejsan!

Det är för att vi ska kunna föra statistik för att se hur väl vi möter våra olika målgrupper samt hur dessa reser. Vi behöver denna info för att veta hur vi ska anpassa oss och vårt linjenät. Frågan om ett könsneutralt samhälle är tämligen ny och var inte aktuell när vi startade upp vår verksamhet. Jag skall föra detta vidare som ett förslag till förbättring.

Tack för att du tog dig tiden att sända in era synpunkter.

Erica Berglind

Kundsupport

Och då skrev jag så här:

Hej!
Jag kan förstå statistikgrejen men vad har kön med det att göra? Och vad är det i det som hindrar att ni lägger till ett tredje? Då torde statistiken bli ännu mer intressant. Tack för att du för detta vidare. Gör det med stora bokstäver, är du snäll.
Hälsningar, Calle

Och fick det här svaret:

Hejsan!

Absolut och jag har redan skickat det vidare till min chef.

Så vi får hoppas på det bästa.

Ha en fin vecka, Calle!

Tänk så enkelt det är att vara trevlig och tillmötesgående! Det är inte säkert att det här svaret egentligen förändrar någonting men det känns betydligt mera vänligt och hoppingivande än floskelblablaskitsnacket Lindex bjöd på.

Puss på dig Erica!

 

8 reaktioner till “HoPP oM SWeBuS MeN LiNDeX FåR Vi DRa i öRaT

  1. Men asså, va! Då vill jag veta hur länge det där testet med gemensam denimshop pågick. Det kan ju ha varit så att fölk rent av inte fattade hur de skulle göra och att det var därför försäljningen sjönk? Vad hette shoppen? Kan namnet ha varit missvisande så att osäkra människor trodde att ”tjej-jeansen” helt enkelt var slut? Typ jättetrött rantande här. Efterfrågan? Nej. Efterfrågan är jättestor just nu på seriemördare, så då känner vi att vi MÅSTE sälja det. Eller så kan en låta bli att sälja seriemördare eftersom att det vore riktigt riktigt galet att göra det. Min poäng är solklar. Eller hur! 😀

    Gilla

  2. Vet inte om man kunde förvänta sig ett så väldigt mycket bättre svar än det där från Lindex. Och ”olika passform”? Tillåt mig småle en aning. Hur svårt kan det vara att förstå att deras ”olika passform” i praktiken är samma sak som olika storlek? Och varför måste tjejer och killar ens ha olika passform? Kan det inte bara finnas olika modeller för ALLA barn? Suck.

    Men Swebus ska i alla fall ha en eloge för ärligt och trevligt svar, det gillas!

    Gilla

    1. Ja det var visst en väldans skillnad på ”storlek” och ”passform”. Syster Ysters jeans i storlek 170 cl hade alltså – märk väl – en PASSFORM motsvarande 150 cl. De borde i så fall passformsmärka sina kläder i stället för storleksmärka dem, eller hur?
      Sen kan en ju alltid gå in på Lindex hemsida och se hur uppmuntrad en blir till att söka efter storlek i stället efter kön. Hmm, efter en snabb googling inser jag att Lindex faktiskt är bättre på det än både H&M och Kapp-Ahl, så det kunde alltså vara värre!
      Suck, som sagt var.

      Men Swebus ska ha en liten pokal!

      Gilla

      1. På Åhléns hemsida har de faktiskt bara uppdelat efter storlek. Jag mailade dem när jag såg det och berömde dem för det, för man får inte glömma att berömma någon som gör något bra. Fast jag passade såklart på att påpeka att det även vore bra om de gjorde detsamma i sina butiker 😉

        Gilla

Lämna en kommentar