Vi MåSTe PRaTa MeD DeM TiLLS De GRåTeR FöR DeT äR FöRST Då Vi VeT aTT De HaR FöRSTåTT

 

För väldigt många år sedan såg jag ett program på TV som handlade om ungdomar som snattade. Det som etsade fast sig i mitt medvetande var en mening som en av poliserna yttrade. En fick vara med på ett förhör med en ung kille som denne polis höll i. Polisen var vänlig och omtänksam och satt länge och pratade med killen. Killen höll först hårt på den tuffa attityden, var kaxig och uppkäftig men efterhand märktes det att han mer och mer sjönk ihop och förvandlades till den lilla rädda och ensamma killen han verkligen var just då. Till slut föll han i gråt. Polisen pratade och tröstade men utan att ge avkall på sin ståndpunkt: att killen hade gjort fel och vilka konsekvenser det gav. Efteråt sa polisen:

”Jag pratar med dem tills de börjar gråta. Då vet jag att de har förstått.”

Är det inte så vi behöver göra? Vi behöver prata med de där killarna som har fått lära sig att det är ok att kalla tjejer för fitta och hora, de som tror att ett nej är ett ja, de som tycker att det är alldeles självklart att stjäla tjejernas livsutrymme. Vi behöver prata med dem tills de gråter. Så att vi vet att de har förstått.

Vi behöver prata med de där männen som tycker att kvinnor inte är lika kompetenta som män, de som tycker att kvinnor får skylla sig själva om de har lägre lön än sin manliga kollega, som tycker att kvinnorna ska ta det som en komplimang när de blir sexuellt trakasserade, de som blir arga när feminister påtalar uppenbara orättvisor, de som våldtar utan att ens fatta att det är det de gör. Vi måste prata med dem tills de gråter. Så att vi vet att de har förstått.

Vi behöver prata med patriarkatet. Vi behöver berätta att det gör fel och vilka konsekvenser det  får. Vi behöver prata med det tills det gråter.

Så att vi vet att det har förstått.

 

9 thoughts on “Vi MåSTe PRaTa MeD DeM TiLLS De GRåTeR FöR DeT äR FöRST Då Vi VeT aTT De HaR FöRSTåTT

  1. Jag skulle ge min högra arm för att få se patriarkatet gråta. Tänk att kunna fylla Globen med en massa riktiga mansmän som inte vill fatta någonting och förklara hur världen ser ut tills de börjar gråta, vilken grej!

    Gilla

    1. Ja, vilken grej!
      Alla bara står där och gråter och kramar om varandra och sen skriker de ”FÖRLÅT!” och då kramar vi också om dem och sen blir alla uppfyllda av nåd och av kärlek och världen förvandlas till en broschyr från Jehovas Vittnen! Underbart! Jag blir alldeles gråtfärdig bara jag tänker på det!

      Gilla

  2. Fast jag är tveksam till om mans-gråtandet verkligen får någon effekt i det långa loppet? Jag har nämligen fått många män att börja gråta men inte fan för att de har fattat ändå, när det väl kommer till kritan..?

    Gilla

Kommentera

