VaD JaG GöR NäR JaG GöR iNGeNTiNG

 

De senaste veckorna har mitt liv kretsat kring att göra så lite som möjligt, helst ingenting. Det har inneburit att många tankar har uppehållit sig kring det där ”ingentinget” och vad det egentligen innebär. Vi frågar till exempel varandra  ”Vad ska du göra i morgon?” och du svarar ”Ingenting.” Det innebär ju inte att du inte gör något, det innebär förmodligen bara att du inte presterar något mätbart eller utövar någon av omgivningen godkänd sysselsättning. Skitdumt, skulle jag vilja sammanfatta det tankesättet. Är det inte i stället så att vi åstadkommer som mest när vi gör ”ingenting”?

Det är då vi funderar på och bearbetar alla intryck vi fått, det är då vi ringer till en vän, det är då vi skapar och är kreativa, det är då vi funderar på vad vi ska äta till middag, det är då vi läser en bok, det är då vi samtalar med våra barn om hur det ser ut i deras tillvaro, det är då vi klipper tånaglarna, det är då vi ligger på soffan och ser ett (förhoppningsvis) intressant och utvecklande program på teve, ja listan kan göras lång på vad vi gör när vi gör ”ingenting”.

Jag ska alltså göra så lite som möjligt för min hjärna behöver vila. Den behöver otroligt mycket vila och så en lång tid framöver för att den ska få en chans att komma tillbaka till något som liknar ett normaltillstånd. Jag får heller inte skriva några listor på vad jag tycker att jag borde få gjort, jag får inte ens försöka komma ihåg något. Däremot för jag anteckningar över vad jag faktiskt gör och det har gett mig en enorm insikt i hur mycket jag gör när jag gör ”ingenting”.

Det här är till exempel lite av vad jag har samtalat med mina barn om den senaste tiden:

Samtalat om vikten av omtänksamhet, vänlighet och vikten av att få se ut som en vill och att det har ingen annan rätt att lägga sig i. Om att det är viktigt att respektera andras livsrum och hur en kan gå till bussen utan att bråka. Pratade med dem om livet, kompisar och om hur det är i skolan och hur en kan lösa situationer som uppstår där. Pratade bort en svart klump från en mage. Vi har pratat om språk, om hur vi använder oss av det och dess utveckling. Om vikten av att ha vänner som gör en till en bättre människa inte till en sämre, att ha människor omkring sig som lyfter en inte som tynger ner en. Att en behöver känna sig förstådd och om hur det är att leva med andra människor och sig själv. Långa samtal med Storebror om  samhället, rasism, manligheten som destruktiv norm, civilkurage, miljö, politik, religion och om vår egen roll i världen. Samtalat med barnen om hur vi i vår familj lever, vilka livsval vi gör och varför, hur andra väljer att leva och hur vi förhåller oss till det, att det mesta är förhandlingsbart och hur de olika viljorna i en familj formar vårt liv tillsammans. Samtalat med dem om könsroller, normer och hur vi fostras in i beteenden som inte är bra för någon. Diskuterat ”familjekommunismen”, dvs Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov och vad som förväntas av oss för att vardagen ska flyta på så så enkelt och praktiskt som möjligt och på ett sätt som gör att vi alla är hyfsat nöjda och glada. Samtal om gränser, att respektera andras men även ens egna, att akta sig själv och akta varandra och hur en kan förhålla sig när ens gränser inte respekteras.

Så har jag förstås gjort en massa andra ”ingenting” som att tvätta, laga mat, städa, ätit soppa på Etcetera, gått på promenader, fikat och pratat med vänner, läst en massa böcker, sovit, gråtit, skrikit, skrattat, varit på kalas i Nyköping och på snowboardutflykt till Romme, handlat, följt barnen till träningen, pratat med Skägget, tittat på bra film och på dålig, hängt på biblioteket, installerat program på datorn och fixat nätverket, kliat barn på ryggen, duschat, gått på utbildningar i ledarskap och om miljö, röjt i sovrummet och en massa, massa annat ”ingenting”. Jag har verkligen ett trist och innehållslöst liv helt fritt från mätbara prestationer. Joru.

Så vad säger du?

Vad gör du när du gör ”ingenting”?

 

15 thoughts on “VaD JaG GöR NäR JaG GöR iNGeNTiNG

  1. Ibland kan jag verkligen längta efter mer tid att göra ingenting! Inte så att jag önskar mig i din situation, för det låter verkligen jättejobbigt, men bara det där att inte ha en massa måsten. Med ett litet barn i huset är det ju så att även om vi inte har något särskilt för oss blir man ändå inte riktigt ledig, eftersom hon kräver vår uppmärksamhet i större utsträckning än ett större barn gör. Jag vill inte låta som om jag klagar, för jag älskar att tillbringa tid med vårt barn och vi kan ha helt underbara samtal, ibland längtar jag bara efter att ha mer tid för mig själv och göra just ingenting. Som i så fall skulle vara läsa, pyssla i trädgården, titta på film, gå en långpromenad eller ta en tupplur om andan faller på.

    Gilla

    1. Det vore verkligen underbart om alla fick göra ingenting utan att hamna i det läget att en måste för att överhuvudtaget fungera. Jag lär mig nu på ett dyrköpt vis att ta hand om mig och det hade ju varit bra mycket enklare om jag hade kommit på det för väldigt många år sedan.
      Jag märker nu att det handlar om att kräva respekt och att hävda sin rätt och det är ju skitsvårt, speciellt som att en, och säkert även du, lärt omgivningen att en alltid finns till hands för alla andras behov men sorgligt sällan för ens egna.
      Jag har egentligen inga bra råd att ge, särskilt som jag själv just nu är mitt uppe i processen att ta reda på hur jag ska kunna få vara ifred, kunna vila och slippa stressen utan att bli arg, ledsen, besviken och utan att stå och vråla rakt ut till slut. Kommer jag på något revolutionerande så lovar jag att höra av mig!

      Gilla

      1. Eftersom jag till ganska stor del kan bestämma över mitt eget arbete händer det att jag tänker att jag borde ta en dag ledigt för att göra just ingenting. Men så slutar det med att jag får dåligt samvete för tanken att lämna barnet på förskola fast jag är ledig och att jag får ångest över min egen inkomst om jag tackar nej till jobb bara för att göra ”ingenting”. Samtidigt vore det en dröm att göra just så, tänk att kunna ägna en hel dag åt att läsa böcker eller baka helt i lugn och ro.

        Och om du någon dag känner för att göra ingenting något norröver är det bara att du hojtar till 🙂 Vi har mycket fint att se här, även om ett av stadens finaste dragplåster tyvärr brann ner i helgen 😦

        Gilla

        1. Monstret heter Vara-till-lags och blir ibland vääldigt stort!

          En göra-ingenting-dag låter onekligen väldigt lockande, det ska jag fundera på! Hur långt bort?

          Gilla

            1. Hur sugen blir jag inte?! Det vore alldeles underbart! Men så är det ju det där med att orka… Jag får fundera och peppa mig själv… lite senare i vår kanske?

              Gilla

              1. Ja, du ska ju absolut inte göra mer än du orkar! Men det är absolut någonting att fundera över inför framtiden och en dag då orken är med dig.

                Gilla

  2. Känner igen det här.
    På frågor om vad jag har gjort under lediga dagar, svarar jag ofta ”ingenting”. Sen när jag tänker efter så har jag t.ex både pälsvårdat hårbollen, fyllt på olja i bilen, städat, tvättat, lagat mat, plockat in och ut ur diskmaskinen, bakat, bäddat rent i sängen osv. Med andra ord har jag jobbat och inte alls varit ledig.

    Gilla

    1. Jamen precis! Vi borde verkligen uppvärdera det där vi pratar om när vi pratar om att vi gör ”ingenting”! Ju mer jag tänker på det desto mer självklart blir det att det vi kallar för ingenting i själva verket är i allra högsta grad NÅGONTING.

      Jag brukar tänka på att det förmodligen var enklare förr att vila och göra ingenting då vi hade påtvingad ledighet. Med påtvingad ledighet menar jag söndagar (helig vilodag, jag fick inte ens klippa på söndagar när jag var barn), att affärerna hade människovänligare öppettider, semester och sommarlov innebar på sin höjd en övernattning i tält inte alltför långt bort, de flesta bodde nära sin arbetsplats och livet var förhållandevis fritt från konsumtionshets, träningshets och uppkopplingsstress var inte uppfunnet. bara jag tänker tillbaka på hur jag levde för en femton-tjugo år sedan så märker jag en enorm skillnad.

      Gilla

  3. Calle: Jag talade med en man en gång och frågade vad han hade gjort under helgen. Han svarade att han hade ”jobbat” och jag undrade givetvis då, om han hade suttit på sitt arbete/sitt kontor hela helgen. Nähä, han hade ”jobbat” i sin trädgård därhemma. Jag sa: ”jaha, men då har ju inte jobbat, utan varit ledig?” 😉

    Gilla

    1. Män uppvärderar sitt arbete och kvinnor nervärderar.
      Det som av tradition anses som kvinnligt arbete och som inte drar in pengar räknas inte och är därför ”ingenting”. Vi måste sluta med det. Det finns väl ingenting viktigare än att hålla en familj vid liv på regelbunden basis?

      Jag blir också lätt galen när folk refererar till skapande verksamhet som ”pyssel”.
      När jag och/eller barnen skapar konst och konsthantverk undviker jag konsekvent ordet ”pyssel”. Det är arbete. Kreativt och skapande arbete. Punkt.

      Gilla

Kommentera

