DeT BäSTa oCH DeT VäRSTa uR åReTS eSC

 

Nu är jag i och för sig lite tidigt ute, har bara sett tre fjärdedelar av bidragen än men jag tror att det är svårt att hitta något bättre eller något sämre än det jag ska visa nu. Börjar med det braiga så att vi kan peppa och stärka oss innan vi får en överdos av sexistskit kastat över oss.  TRIGGERVARNING! Är du känslig för uppvisande av patrarkalt förtryck i musikvideor? Se då bara den första och lev lyckligt ovetandes om vad som bjuds i den andra. Eller med andra ord – Putin kommer att hata den första men älska den andra. Då förstår ni vad jag menar.

Först ut är Conchita Wurst som på ett tacknämligt vis utmanar alla fördomsfullas syn på manligt och kvinnligt och dessutom sjunger som en gudinna. Det här är väl egentligen inte min kopp te vad gäller musik men jag får rysningar av hens makalösa sångröst. Till råga på allt så sjunger hen ÄNNU bättre live – de ni!

Sen över till raka motsatsen – Donatan & Cleo med låten Slavic Girls med sin – eh – promotionvideo för trafficking? Det här är så uselt att jag verkligen, verkligen hoppas att det inte är på riktigt. Efter en snabb googling verkar det dessvärre vara det. Jag hade i och för sig inte köpt det som satir heller. En skämtar inte om vad som helst, faktiskt. Så det så. Varsågoda – titta och kräks.

Nu ska jag iväg på majbrasa. Garanterat utan nasare och fyrverkerier – underbart! Trevlig valborgsmässoafton till er alla!

 

Kommentera

