åKTe TiLL TaLLiN FöR aTT KöPa eN BoK

Ja, det gjorde jag faktiskt. Bland annat. En kan göra sånt, tycker jag. Boken ser ut så här:

Designs and patterns from Muhu island

 

 

 

 

 

 

 

 

och heter ”Design and patterns from Muhu island”, är jättestor och jättetjock och absolut fantastisk!

Men jag börjar från början. Det hela började när vi åkte till Estland förra sommaren och tillbringade någon vecka på ön Vilsandi. Då vi var där hade de en festival som bland annat lockade till sig folkdansare från hela Estland. Jag föll pladask för det här:

folkdräkter från Muhu

 

 

 

 

 

 

 

Så otroligt vackra dräkter! Och kolla in sockarna!

Åkte hem och googlade mig till vansinne efter att försöka hitta hur och var en kunde få tag på dessa fantastiska sockar och skor men utan resultat. Lite senare åkte vi till Tallin igen och utrustad med bild på sockarna gick jag runt överallt i Tallin och – padam! – hittade dom! Hittade tofflorna också men de var så hutlöst dyra att de hade jag inte råd med men så kom Skäggets moster på att hon hade ett par liggande nånstans så nu kan jag vara så här fin:

Fina sockar och tofflor från Muhu

 

 

 

 

 

 

 

 

I den vevan fick jag höra talas om boken och konstaterade att den kostade hälften i Estland som här så efter lite mejlande med bokhandel i Tallin kunde jag i fredags hämta hem den!

Där kan en lära sig om Muhus historia, hitta fina mönster, lära sig sticktekniker och inspireras av fantastiska bilder på makalöst vackra plagg från ön Muhu (uttalas ”moho”):

Muhu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muhu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muhu

 

 

 

 

 

 

 

Muhu

 

 

 

 

 

 

 

Muhu

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag är väldigt glad över boken och den kommer att pryda vilken hylla som helst men den stora behållningen från resan var nog ändå det kärleksfulla mötet med Parazino från Brasilien. En annan anledning till att vi åkte till Tallin just nu var nämligen att de hade Brasilianskt tema på båten med bland annat Capoeirauppvisning. Fint, tänkte vi, eftersom barnen tränar Capoeira med en mestre och en mestra från just Brasilien. Inte kunde vi ana att det skulle visa sig att en av killarna från showen kände deras tränare och själv blivit upplärd av honom, dessutom fick barnen tillfälle att spela Capoeira med dem på stora scenen

capoeira

 

 

 

 

 

 

 

capoeira

 

 

 

 

 

 

 

under allmänt jubel. Parazino raggade tag på en tolk så vi kunde prata lite, barnen fick presenter från Brasilien och under varje show på kvällarna hälsade han särskilt på oss. Så mycket kärlek!

 

Kommentera

