aTT VaRa i SiN KRoPP

 

För alldeles för länge sedan var kär vän på besök från USA. En dag var vi ute i det gröna och lekte och när Lillebror som vanligt hjulade sig fram genom livet utbrast hon: – Look, he’s so in his body!

Jag hade aldrig hört det uttrycket förut – att vara i sin kropp – och jag reagerade på hur vackert det lät och hur väl det stämde in på Lillebror som verkligen ÄR i sin kropp. Sedan dess har jag funderat mycket på det och det är en hel del pusselbitar som fallit på plats, särskilt när det pratas om utseendehets, smalhetsnorm, fatshaming och träningsjunkies.

När vi var på resa i helgen fick vi inte bara uppleva capoeira utan även samba och andra danser från Brasilien. Då tänkte jag på det, hur de var i sina kroppar när de spelade capoeira och dansade, alla med vitt skilda kroppsliga förutsättningar.(Om mina tankar kring capoeira har jag skrivit tidigare.)

En kan vara i sin kropp, vara närvarande i den, oavsett hur den ser ut. En kan vara utanför sin kropp, distanserad från den, oavsett hur den ser ut. Jag tror att det handlar mindre om hur ens kropp mår rent fysiskt, utan mer om hur vi befinner oss i den.

En kan vara smal och vältränad utan att vara i sin kropp. En kan vara tjock och otränad men vara i sin kropp.

Precis som vi kan vara ”framgångsrika” och ”lyckade” utan att vara närvarande i livet. Precis som vi kan vara utan ”allt” men vara närvarande i livet.

Är vi inte i våra kroppar mår vi inte bra. Kroppen och sinnet protesterar och vi förlorar förmågan att tycka om oss själva. Förlorar vi oss själva förlorar vi också varandra.

Kanske är det det vi behöver jobba på, att tillåta och uppmuntra varandra att vara närvarande i livet och att få öva oss att hitta oss själva i våra kroppar. Oavsett hur vi ser ut.

Vara i oss själva.

 

Kommentera

