NäR eN äR DePPiG äR DeT JäKLiGT SKöNT aTT DeT FiNNS NåGoN SoM KaN BeRäTTa FöR eN HuR DeT eGeNTLiGeN LiGGeR TiLL

 

Läkarbesök igår. Berättar om hur jag känner mig så totalt värdelös emellanåt. Läkaren tittar stint på mig med all sin tyska pondus och frågar:

– Och vem säger att du är värdelös? Din man?

– Nej.

– Dina barn?

– Nej

– Dina vänner?

– Nej.

– Så vem säger att du är värdelös? Förutom du själv? Ingen!

– Jo… men den där mannen jag levde med för länge sedan tyckte det…

– Jaja, men han hade ju fel! Du sparkade ut honom, inte sant? Det var för att han hade fel. Hade han haft rätt hade du levt med honom fortfarande.

Ja, det hade jag ju gjort. Det är skönt att bli påmind om varför vissa människor inte finns i ens liv längre, för det finns alltid en anledning till det.

 

14 thoughts on “NäR eN äR DePPiG äR DeT JäKLiGT SKöNT aTT DeT FiNNS NåGoN SoM KaN BeRäTTa FöR eN HuR DeT eGeNTLiGeN LiGGeR TiLL

  1. Visst är det bra med folk som kan skaka om en lite så att tankarna hamnar på rätt plats igen?! Jag har också ett sådant där puckat ex i det förflutna (don’t we all?) och så här i efterhand är jag till lika delar förundrad över att jag vi var ihop så länge som vi var, och inte alls förundrad eftersom han fick mig att känna mig helt värdelös. Han yttrade t ex klassikern ”om du bara hade bättre självkänsla skulle du vara SÅ mycket mer attraktiv” och jag ba’ ”jahaa, tack, det ska jag fixa bums!”. Men som du säger, det finns en anledning till att man lämnat vissa människor bakom sig.

    Gilla

    1. Det verkar verkligen vara så att alla kvinnor har haft ett puckat ex. En kvinnojourskvinna berättade för mig att typ en tredjedel av alla män misshandlar sin kvinna och med det i åtanke är det mer konstigt att vi lyckas undvika dem än att vi råkat ut för dem.
      Tyvärr lyckas de samtidigt plantera så mycket skit i våra huvuden som verkar stört omöjligt att bli av med. Har du lyckats?

      Det hon sa – att han hade fel och det var därför jag inte levde ihop med honom längre – var så himla klokt sagt. Det har ingenting med vem som har rätt att göra, det är bara så att om du är fel för mig så sorterar du ut dig själv och det är alldeles självklart att det ska vara så. Vi borde bara öva på att se till så det sker fortare i stället för att vara så förbaskat tålmodiga med människor som inte förtjänar det. Jag behöver verkligen öva på det i alla fall! 🙂

      Gilla

      1. Hu, det var en skrämmande siffra. Mitt ex slogs inte, men han hade en förmåga att få mig att känna som om inget jag gjorde dög, inget rent elakt, mer smygare av den typ jag gav exempel på innan, saker som i tillräckligt stort antal blir nedbrytande. En del av det har fastnat, men jag tror att det var en fördel för mig att jag vid den tiden hade börjat närma mig mitt ”feministiska uppvaknande”, eftersom jag i efterhand kunnat se att han inte kunde ta att jag hade åsikter och dessutom uttryckte dem. Att han dessutom var en enorm mansgris har gjort att jag i efterhand känner en enorm lättnad över att han är historia.

        Men visst behöver även jag bli bättre på att inte vara så tålmodig och snäll mot människor som egentligen bara förtjänar att bli lämnade bakom. Jag vill ofta tro det bästa om människor, men det är inte alla som har ett bästa.

        Gilla

        1. Jag tror att siffran inte bara avser fysiskt våld utan även psykiskt, sexuellt och ekonomiskt våld. Nu hänger det oftast ihop men en blir inte mindre misshandlad bara för att han inte slår. Du var utsatt för psykiskt våld och det gräver djupa gropar i ens själ och det är lättare att tro att det är en själv som är problemet eftersom blåmärkena sitter på insidan och inte syns.

          Jag vill också tro det bästa om människor och jag tycker genuint illa om att jag har blivit så rädd och misstänksam av det jag blivit utsatt för. Jag är inte sån egentligen och vill heller inte vara det. Jag vill hellre lita på folk och gå på en del nitar än att leva ett liv där en taskig omgivning dikterar villkoren för hur jag ska vara som människa. Än så länge vågar jag inte fullt ut men jag jobbar på det! Jag jobbar också på att vara tydlig med när jag tycker att folk inte beter sig ok. Bara för att jag vill vara en snäll och omtänksam person innebär det inte att jag ska ta vilken skit som helst.

          Gilla

          1. Jag har tänkt en hel del på det exet sedan igår, det väckte en del minnen att skriva om det. På många sätt var han en typisk kvinnomisshandlare, han fick mig att tappa tron på mig själv, han var kontrollerande och han tålde som sagt inte att jag hade en åsikt. Jag är inte den som tar till starka känsloord i första taget, men han är en av två människor i mitt liv som jag genuint avskyr. Att han dessutom blev kompis med min systers man och de har hållit kontakten efter att det tog slut får det att krypa i kroppen på mig, jag vill be honom att ge fan i min familj.

            Det ÄR jättesvårt att vara tydlig med att man tycker att folk inte beter sig ok, man känner sig besvärlig och avig. Men all heder till dig som jobbar på det, det gör jag med.

            Gilla

            1. Är det inte din syster och hennes man som borde be honom dra åt skogen? Varför stöttar de honom?

              Jag är djupt less på alla människor som stöttar förövare, den där synen att ”han är ju schysst mot mig” eller ”jag vill inte ta ställning” gör mig asförbannad. Fattar inte folk att om en inte visar att något inte är ok så bidrar de till problemet?!

              Vi har det samhälle vi förtjänar. Ett ännu krassare sätt att se på det är att vi har kvinnohat, krig, miljöförstöring osv för att vi vill det.

              Om inte folk hade varit/är så jäkla inställsamma till mitt ex hade han inte kunnat förstöra människors liv. Så är det.
              (Har levt med en hotbild i tjugofem år nu, han ger sig aldrig, främst av den anledningen att han får stöd att fortsätta av en aningslös/korkad omgivning.)

              Gilla

              1. Grejen är att de aldrig fattat hur dåligt han fick mig att må, de tycker bara att han är en kul kille, liksom. Jag har helt enkelt aldrig berättat, för jag tyckte nog då att det inte var något att berätta, han var ju inte rent ut elak eller slogs. Det är i efterhand som jag har förstått hur hans smygande små nålar påverkade mig. Till skillnad från dig har jag inte levt under någon form av hot, det han gjorde satte sig bara i mitt huvud och jag visade det inte utåt. Kanske syntes det heller inte så mycket, pga att samtidigt som han fick en del av mig att krympa var det en annan del av mig där hatet mot honom och patriarkatet (även om jag inte hade just det ordet än då) växte som gjorde att han inte kom åt hela mig.

                Gilla

                1. Det är ju på grund av patriarkatet och skyddandet av förövarna som vi inte ser vad de utsätter oss för och om vi till slut gör det inte vågar berätta!

                  Hotet mot mig är ett tyst hot. När jag berättar om min rädsla fattar inte vanligt folk, bara de som varit utsatta för liknande själva och knappt då heller.

                  Jag har heller inte berättat särskilt mycket för någon, när jag gjort det har det heller inte gjort någon skillnad. Ditt ex är en ”kul kille”, mitt ex är ”så himla trevlig och rolig”, vad kan vi säga som slår det i ett samhälle där det räcker att en man är en ”kul typ” för att han ska få snitslad bana genom livet och folk som står bredvid och hejar på?

                  Vi behöver krossa patriarkatet nu. För patriarkatet kommer aldrig att flytta på sig frivilligt, de har alldeles för mycket att förlora på det.

                  Gilla

                  1. Hear, hear, amen och halleluja på det! Det är ju det gamla vanliga ”men han som är så snäll/trevlig/rolig kan ju inte vara våldtäktsman/kvinnomisshandlare/whatever”. Däremot är kvinnan slampig/gnällig/bitchig, så det är väl klart att det är hennes fel. Nej, fy fan vad jag är trött på att kvinnor och män döms efter helt olika måttstockar – ständigt till männens fördel.

                    Gilla

                    1. Precis!
                      Om män tvingades att stå till svars fullt ut för sina beteenden skulle världen vara mycket vackrare att leva i.

                      Gilla

    1. Haha, de kan verkligen få till det! Synd bara att en inte fattar på en gång att de egentligen pratar om sig själva… 🙂

      Förutom väldigt många väldigt otäcka saker mitt ex sa om/till mig så är det en sak han sa som faktiskt är riktigt rolig: ”- Jag trodde att du var annorlunda men du är lika störd som alla andra.” Ett prov på en imponerande världsuppfattning och självinsikt!

      Gilla

Kommentera

