GReJeN äR aTT Vi iNTe aLLS FöRSöKeR äNDRa På eR. Vi ViLL BaRa aTT Ni SKa TäNKa SJäLVa, Ta aNSVaR oCH HåLLa eR DeL aV aVTaLeT.

Allmän accepterad så kallad sanning: Kvinnor skaffar sig en man för att sedan försöka ändra på honom så att de ska passa kvinnans  orimliga krav och irrationella nycker. Det ligger nämligen i kvinnans natur att aldrig vara nöjd och att gnälla över allt som inte är precis som hon vill att det ska vara.

Nej. Helt. Fel.

Det är snarare så här: Kvinna och man möts. Mannen framstår som underbar och fantastisk på alla sätt och vis. Kvinnan tror att mannen är så underbar och fantastisk som han framställer sig. Snart nog återgår mannen till sitt rätta jag, den han egentligen är. Kvinnan vill att han ska fortsätta att vara så underbar och fantastisk som han påstod sig att vara varvid mannen blir arg och tycker att kvinnan är krävande och bara vill ändra på honom men han är minsann den han är och det har han tänkt att fortsätta med och det är bara för henne att acceptera för han vill minsann inte ändra på henne, eller hur? (Eh, ja. Det försöker han med hela tiden men på ett subtilt sätt så det räknas inte, speciellt som han gör det i all välmening ”för hennes skull”.)

Blir kvinnan arg? Då är hon elak, besvärlig, bitchig och förmodligen psykiskt sjuk.

Blir kvinnan ledsen, tiger och lider? Då är hon självupptagen, gör sig till offer och är förmodligen psykiskt sjuk.

Blir kvinnan både arg och ledsen men ser glad ut och står ut för ”han är ju snäll egentligen”? Då är hon en bra kvinna! (Och bara liite psykiskt sjuk…)

Grejen är att vi inte alls försöker ändra på er. Vi vill bara att ni ska tänka själva, ta ansvar och hålla er del av avtalet. Hur jävla svårt kan det vara?

 

2 thoughts on “GReJeN äR aTT Vi iNTe aLLS FöRSöKeR äNDRa På eR. Vi ViLL BaRa aTT Ni SKa TäNKa SJäLVa, Ta aNSVaR oCH HåLLa eR DeL aV aVTaLeT.

  1. Oj vad detta känns igen. Jag tror inte jag träffat en enda man som varit den han utgav sig för att vara. Och i det långa samboförhållandet utvecklades mannen mer och mer till det praktpucko och fullständiga ego han var. Idag förstår jag varför jag inte litar på män. De enda som någonsin gått att lita på är faktiskt kvinnor även om det också där finns falskhet och lögner men då brukar det vara små daddys girls som går mannens vägar och lurar sig själv. Jag har aldrig velat ändra på en man jag haft ett förhållande med, jag har bara velat att han skulle vara den han först sade sig vara, hålla löften och dela ansvaret… men nä… dessa bortskämda egon vill ju inte det. De vill ha en mamma och inte en fru/sambo och de vill oftast styra och ställa.
    Jag är singel sedan mer än fjorton år och jag ångrar inte en dag. Mitt bästa val i livet var den dag jag insåg att män och kvinnor mycket sällan går ihop och jag valde att lämna egot.

    Gilla

Kommentera

