oSTRuKTuReRaDe TaNKaR KRiNG aTT FyLLa JäMT

De senaste åren har ett flertal i min omgivning som kan klassas som ”äldre” fyllt jämna år och jag har noterat följande:

När männen fyllt år har det slagits på stort. Det har hyrts lokal, bjudits på mat och underhållning, många har bjudits in och presenterna har varit storslagna. Mitt i allt har jubilaren suttit och sett fryntligt nöjd ut, klappat sig på magen och känt sig populär. I utkanten kan en i ögonvrån notera frun som springer runt som en iller i sina försök att hålla efter disken, se till att alla har det bra, ta hand om barnbarnen och skura upp spillda groggar från golvet. Disken och städningen efteråt är det kvinnorna som tar hand om.

När kvinnorna har fyllt jämt har det sett väldigt annorlunda ut. Då har det nämligen inte varit några festligheter alls. ”Det är så mycket jobb med kalas och jag orkar inte det så vi åker bort i stället” heter det. Tänk Ålandskryssning.

Undantaget är de äldre kvinnorna som blivit änkor. Där blir det gärna stora kalas med mormor i centrum. Kalas som naturligtvis arrangerats av döttrarna. Som städar efteråt.

Fan vad trött jag är på den här skiten. Hur ska en orka leva den förändring en vill se när en inte ens orkar fylla år?

4 thoughts on “oSTRuKTuReRaDe TaNKaR KRiNG aTT FyLLa JäMT

  1. Wohoo, ett inlägg från Calle! Jag försöker tänka efter hur det har sett ut vid firande av jämna födelsedagar i min släkt och det senaste stora firandet som hållits var min faster som hyrde lokal och bjöd in så många hon bara kunde när hon fyllde 60. Annars är nog hela min släkts motto ”måttfullhet”. När jag fyllde 40 bjöd jag på stort (för att vara jag i alla fall, med tanke på mitt begränsade antal vänner) och om inte sambon hade hjälpt till med fixandet hade han legat risigt till 😉

    Gilla

    1. Haha, tack! Ska väl försöka uppgradera inläggshastigheten en smula, hade jag tänkt.

      Kanske är det så att jag fylla-jämt-krisar så jag bara ser elände och kvinnoförtryck i kalasande. Eller så har du haft tur som inte delar min upplevelse. 🙂

      Jag drar i alla fall iväg med familjen till hotell hela helgen. Ska titta på teve, dricka vin och äta chips. Det är min idé om hur en bäst firar en femtioårsdag!

      Gilla

Kommentera

