iDaG KaLLaDe JaG eN GuBBe FöR JäVLa iDioT

Syster Yster har haft kompis på besök några dagar och idag följde vi hen till tåget hem. Utanför stationshuset satt en kvinna med pappmugg. En man gick före oss, också på väg in i stationen. När han passerade kvinnan med muggen bad han henne med arg stämma och viftande armar att fara åt helvete.

Då brast det för mig. Jag skrek ”Vad håller du på med? Det där är inte OK!” Han stannade upp, uppenbarligen inte van vid att bli ifrågasatt, svor och var otrevlig, mumlade diverse okvädningsord över ”såna där” och att han minsann inte fick några pengar. ”Som om dom sitter och tigger för att dom tycker att det är roligt? Jävla idiot! Du har nog pengar så att du klarar dig!” Fanns en hel del annat jag ville säga åt honom också men han sprang snabbt och gömde sig någonstans inne i väntsalen.

Jag var så arg, så arg, så arg. Länge.

Och nu är jag så ledsen, så ledsen, så ledsen.

Jag pallar inte med allt detta hat och dess tysta medlöpare. Jag orkar inte själv, jag behöver fler omkring mig som känner likadant, jag behöver pepp, stöttning och hopp. Nu.

Jag behöver kärlek i världen som är större än allt annat.

4 thoughts on “iDaG KaLLaDe JaG eN GuBBe FöR JäVLa iDioT

  1. Känner som dig. Det fucking suger att känna att man är den enda som säger något. att alla andra bara glor ner i marken och försvinner in bland bröd, ost och snittblommor. fuck

    Gilla

    1. Ja, ibland känner en sig alldeles för ensam. Men jag tänker också att om någon ser att en säger ifrån så kanske den får mod att någon gång själv göra detsamma. Så har det i alla fall varit för mig.

      Gilla

  2. Jag känner igen mig. Har känt det framförallt de senaste månaderna. Som att det inte spelar någon roll hur bra eller dåligt jag har det hemma, för hela världens problem finns inom mig. Finns begreppet politisk depression? Jag tror iallafall att jag lider av det.
    Skönt att läsa din blogg iaf. bra tankar och idéer!

    Gilla

    1. Jodå, det finns något som heter politisk depression. Om det är något som Försäkringskassan godkänner som anledning till sjukskrivning torde däremot vara högst osannolikt.

      Roligt att du tycker det är roligt att läsa här i alla fall!

      Är du släkt med Ylva, förresten?

      Gilla

Kommentera

