oJ, JaG FöRSVaNN ViSST DäR eTT TaG

Jo, jag var ju arg. Ännu värre blev det. Höll på att explodera av galenskapsilska under Nicole Sabouné-konserten över män (naturligtvis) som tyckte att det var en utmärkt idé att när en är en och nittiofem lång ställa sig längst fram under konserten tillsammans med sina övriga en och nittiofempolare och vifta väldigt mycket med armarna. De kortare (männen förstås) nöjde sig med att knuffa bort en och ta ens plats, alternativt att fylledansa och trampa en på tårna.

Jag fick backa, ta väldigt många djupa andetag och blunda för att njuta av konserten, som var väldigt bra. Väldigt bra. I alla fall låtarna från ”Miman”, förra skivan är alldeles för poppig för min smak. En tjej i publiken tyckte den nya var för mycket hårdrock. Eh? Min min inför den kommentaren skulle jag ha velat se. Fast alla lyssnar väl inte på Strapping Young Lad till söndagsfrukosten, det förstår jag ju i alla fall. För ovanlighetens skull var det också bra ljud, något som jag uppskattar väldigt mycket.

Under glöggkväll på söndagen med goda vänner kom diskussionen in på klimakteriet och vi överträffade varandra i beskrivningarna över denna ilska som omotiverat dyker upp ibland och att det aldrig liksom passar sig. Nej, för det gör det ju inte. Säger bara ”klimakteriekärring”, snäppet värre än ”haru mens eller?”.

Sen fick jag mens och då fattade jag och nu är allt tyst, stilla och lugnt igen.

I stället har jag på min lediga tid ägnat ett nyfunnet spel en hel del uppmärksamhet. Det heter GeoGuessr och går ut på att via Google Maps bli nersatt på okänd plats på jorden och sedan klicka sig fram längs vägen för att försöka luska ut var en är, poäng utdelas efter hur nära en är. Resonemanget kan gå ungefär så här:

Hmm, naturen ser ut som norra Sverige men vi har inte såna vägmarkeringar. Finland? Ah! Där är en skylt, uppenbarligen på finska! Men med något annat språk också? Samiska? Ja, det måste det vara. Norra Finland, alltså. Orkar inte gå längre utan sätter gissa-platsen-märket på random plats i norra Finland. Resultat: 22 kilometer fel. Wow! Jag är bäst! Kolla resten av familjen vad duktig jag är!

Övriga familjen: Mmm, jag tror jag är i Afrika… har de vänstertrafik någonstans där?

Det går att ladda ner till mobilen också…

 

2 thoughts on “oJ, JaG FöRSVaNN ViSST DäR eTT TaG

  1. Jag tänkte på dig i helgen när jag lyssnade på Agnes Wolds vinterprat från förra vintern (ja, jag är sen med de här grejerna) och då pratade hon om klimakteriet och vilken fantastiskt smart evolutionär grej det är, eftersom det gjorde att barnen till den kvinna som slutade vara fertil i förtid hade mycket större chans att överleva och fortplanta sig än barnen till kvinnor som fortsatte att vara fertila till sin död. Åh, hon sa så himla mycket intressant i sitt prat att om du inte har lyssnat på det tycker jag att du ska göra det nu i stället för att jag försöker återge det. Inte hade jag trott att en bakteriolog skulle ge ett så intressant feministiskt perspektiv på allt möjligt!

    Gilla

Kommentera

