LeNa ZaVaRoNi

WordPress påminner mig om att det var fyra dagar sedan jag postade ett inlägg senast och då tänkte jag att jag kan väl skriva något kul om att jag har tvättstugan i dag eller om hur deprimerande mitt liv är eller kanske, hmm, om det fantastiskt fina skivomslaget jag fyndade på loppis i lördags

Lena Zavaroni

den kan en göra något fint av!

Men så blev jag nyfiken på vem Lena Zavaroni var, har aldrig hört talas om henne, och googlade fram ett levnadsöde värt att skriva om. Slumpen…

Lena föddes 1963 i Skottland och blev världskändis redan som tioåring och blev då den yngsta någonsin (rekordet håller fortfarande) som hamnat på tio-i-topp-listan i England. När hon var tretton år gammal fick hon anorexia, vägde som minst 25 kilo och med det en medföljande depression, något som hon led av hela sitt korta liv. Hon behandlades för drogmissbruk och fick även elchocker mot depressionen. I början av åttiotalet hade hon en TV-show, var gift ett kort tag i slutet av åttiotalet men skilde sig efter arton månader. I samma veva dog hennes mamma av en överdos lugnande läkemedel och Lena flyttade tillbaka till Skottland och levde på socialbidrag. 1999 var hon så deprimerad och sjuk att hon krävde att få bli opererad och någon form av lobotomi utfördes. Några veckor senare dog hon av komplikationer som lett till lunginflammation. Det är bara så sorgligt alltihop.

Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Lena_Zavaroni och här: http://www.lenazavaroni.com/

Och här är låten:

Nu tillbaka till tvättstugan och mitt eget inte alltför lustiga liv (åh, vad jag tycker synd om mig i dag…).

 

 

10 thoughts on “LeNa ZaVaRoNi

  1. Var det bara jag som tyckte att texten till den där låten kändes sjukt olämplig och obehaglig för en tioåring att sjunga?

    Vi kan ömka varandra. Jag är visserligen ”bara” förkyld, men jag skickar lite sympati åt ditt håll, vad det än är som är jobbigt för dig.

    Gilla

    1. Det är inte bara du! Den ÄR sjukt obehaglig för en tio-åring att sjunga! Hon sjöng tydligen bara gamla låtar så det kan vara en förklaring, dock en värdelös sådan.
      Uppenbarligen så vistades hon i en dåligt sammanhang över lag, med tanke på hur hemskt hennes liv blev.

      Tack för sympati och jag skickar lite tillbaka för dig att gotta dig i under förkylningsfilten!
      Jobbigt… ja det är väl livet, typ. Jobbar på det men det tar tid.

      Gilla

      1. Det känns ju lite typiskt att ett barn med så brådmogen röst som hon hade får sjunga sådant, men det lät verkligen helt sjuk.

        Och livet, ja, vad kan man säga? Can’t live with it, can’t live without it, eller nåt. Jag har i alla fall tröstätit semla, även om jag blev aningen besviken att sambon faktiskt ville ha en ur tvåpacket, istället för att jag fick en idag och en imorgon.

        Gilla

        1. Åh, semlor…
          Blir lite sur på din sambo å dina vägnar för att han inte lät dig få båda.

          Tänker att semlor är lite som te – hjälper mot allt. Måste testa!

          Gilla

          1. Ja, jag tycker att han var lite självisk faktiskt. Semlor är bra medicin! Om du kommer och hälsar på medan det är semmelsäsong kan vi moffla semlor tills de sprutar ur öronen. Semlor och rödvin åt folket!

            Gilla

            1. Semlor och rödvin! Kan det funka ihop, tror du? Så fort det ordnar till sig med ekonomin så kommer jag. Vi får väl baka egna semlor om det inte finns att köpa!

              Gilla

              1. Jag är lite osäker på hur semlor och rödvin funkar ihop, men det är värt att prova. Gott + gott = gott, eller hur? Självklart kan vi baka egna semlor om det är det som krävs! Hojta till när pengarna är på din sida! 🙂

                Gilla

  2. Alla dessa tragiska kvinnoöden… Jag håller med övriga om att texten inte lämpar sig för ett barn. Jag håller också med om att semlor är bra medicin! Själv glufsade jag i mig en minisemla häromdagen.

    Gilla

    1. Jag läste att hon utvecklade anorexia för att hon tvingades att ha små flickklänningar på sig fast hon växte och kom in i puberteten. Hon gjorde sitt bästa för att passa in…

      Tänk vilken revolution det skulle innebära om vi kunde peppa alla tjejer till att ge fan i att försöka passa in. Ojojoj!

      Jag vill ha stora semlor, jag! 🙂 (Fast det tråkiga med att komma in i klimakteriet är att ämnesomsättningen sjunker så en kan inte trycka i sig lika mycket som förut. Skittrist!)

      Gilla

Kommentera

