SeX i SKoLaN

Diskussionen kring middagsbordet i går kom av någon outgrundlig anledning in på sexualundervisningen i skolan. Jag blev genast misstänksam över pratet om att det förmodligen var bättre nu än när jag gick i skolan och sexualundervisningen i stort sett gick ut på att titta på en film om könssjukdomar (inklusive närbild på snopp med gonorré) samt att skolsköterskan visade hur en kondom fungerade. Typ.

Storebror berättade att han var rätt nöjd med informationen de fått och att han uppskattade besöket på Ungdomsmottagningen. ”Och hur länge varade det besöket?” undrade jag. ”En timme.” Jamenprecis.

Jag jämförde det hela med att hela sin uppväxt sitta inlåst i ett rum och bara spela WoW och sen få fyra timmar ute i den vanliga världen och sen förväntas veta hur det fungerar att leva där och interagera med andra människor utan att skjuta ihjäl dem fastän det är så en lärt sig att livet fungerar.

För sex är ju ingenting en pratar om med sina barn för det är pinsamt och vem skulle de egentligen prata med när de allra flesta runtomkring våra barn är så patriarkalheterosexskadade att vi inte ens kan ha ett schysst sexliv själva?

Och sen sätter vi smartphones i händerna på ungarna och låter dem lära sig själva genom att porrsurfa. Hurra.

Vi tror också att de får bra information på bra hemsidor för ungdomar på nätet men den illusionen krossar jag bestämt här och nu. Kolla själva så får ni se. Exempel från sist jag tittade runt: ”Jag är en kille på elva år. Jag och min kompis brukar titta på porrfilm och vi skulle vilja testa analsex på varandra.” Svar: ”Jamenvisst, det är kul att testa! Använd glidmedel och kör på!” Med hälsningar från Emma, fjorton år och frivillig sex- och samlevnadsupplysare på den här ungdomssajten.

Jag kommer helt klart att prata mer om sex med mina barn. Hur jävla pinsamt de än tycker att det är. För vem ska annars göra det?

Det finns en hyfsat bra bok också, har skrivit om den tidigare. Här: https://calleism.wordpress.com/2013/10/11/varldens-viktigaste-bok/

 

4 thoughts on “SeX i SKoLaN

Kommentera

