VeM ViLL Ha eTT VyKoRT?!

Skrev lite vykort i går och ett av dem blev lite hängande i luften, kunde inte komma på vem jag skulle skicka det till. Så nu får du – min kära läsare – chansen! Bara hojta så kommer det som ett brev på posten (dvs knöligt och veckan efter). Kalas!

Här är framsidan:

Uluru

Och här är baksidan:

Uluru vykort

 

Framsidan består av en handkolorerad bild av stor sten på en karg plats i Australien. På baksidestexten kan en bland annat läsa:

Ayers Rock – Central Australia

Discovered by W. C. Gosse on July 17, 1873, and named after Sir Henry Ayers, one time Premier of South Australia.

Jag skriver:

”För de som bodde där hade förstås ingen aning om att den där kullen fanns där innan gubben Gosse dök upp sommaren 1873 och pekade: ”- Titta en kulle!” och alla ba: ”-Wow, den har vi inte sett förut, fantastiskt hörru! Vad de kan de där konstiga vita snubbarna som kommer hit och snor vårt land, dödar våra män, våldtar våra kvinnor och stjäl våra barn.” Eh, bah…

Det ironiska är väl också att han inte ens var först den där Gosse, han var bara den västerlänning som var först att peta på den. Ernest Giles var först. Haha.

Dessutom heter den förstås inte Ayers Rock. Den heter Uluru.

Historien är egentligen fantastisk. En kan ändra den hur en vill. Drömmen om att kunna resa tillbaka i tiden och förändra historien har alltid varit sann.

5 thoughts on “VeM ViLL Ha eTT VyKoRT?!

  1. Jag känner att det vore girigt av mig att önska mig detta vykort, med tanke på att jag redan fått ett übersnajdigt Ingemar Stenmark-vykort av dig 😉

    Gilla

Kommentera

