aTT SKyLLa SiG SJäLV

Varhelst en läser om det förtryck som patriarkatet utsätter oss för (och allt annat jävelskap som en stöter på under sin vandring här på jorden) så dyker de upp, likt galna förslag på på valfritt ungliberalmöte, de där flåshurtiga och klämkäcka (finns nog inget värre än fölk som är flåshurtiga och klämkäcka på samma gång) som minsann aaaldrig skulle låta sig förtryckas, men-det-är-bara-att-gå eller skyll-dig-själv-om-du-stannar-i-ett-dåligt-förhållande. Jag fattar inte vilken värld dessa människor lever i för jag har aldrig levt i den. Skulle gärna vilja göra det för det verkar vara ett väldans soft place att tillbringa sin tid på jorden på.

Blir du misshandlad – det är bara att gå! Det finns så många schyssta män därute (oklart var, dock), det är bara att välja och vraka!

Blir du förtryckt – sluta med det, det är bara ett hjärnspöke!

Lever du i ett ojämställt förhållande – byt till ett jämställt! Det finns så många jämställda män därute (oklart var, dock), det är bara att välja och vraka!

Är du utbränd – skyll dig själv, du skulle ha valt annorlunda!

Blir du utsatt för rasism – du har bara haft otur, det finns ingen rasism i Sverige!

Har du dåligt betalt på jobbet – det är bara att förhandla upp lönen!

Osv, osv i all oändlighet. Så jävla provocerande.

Verkligheten ser väldigt annorlunda ut. Vilket vemsomhelst som har en någorlunda fungerande tankeverksamhet både fattar och förstår. Resten är dumma i huvudet, vilket är en klen tröst när de har sådana ofantliga röstresurser. En annan sitter här i sin lilla vrå med exakt noll möjlighet att påverka sitt liv och piper lite ynkligt…

Vad jag i allt detta funderar mest på är varför det inte är självklart att kunna förvänta sig saker?

Lever jag ihop med någon borde det vara självklart att en delar på arbete och ansvar. Det är självklart att jag ska bli behandlad med kärlek och respekt. Det är självklart att jag ska jobba för skälig lön och under schyssta arbetsförhållanden under en chef som har mitt och företagets bästa för ögonen. Det är självklart att jag ska ha samma möjligheter oavsett efternamn eller genitalier. Det som är ok för dig ska vara ok för alla andra (googla Kants Kategoriska Imperativ). Varför är det inte självklart att en ska kunna förvänta sig det här?

Det är inte jag som ska lösa allt som inte fungerar, det är du som inte sköter din del av avtalet som ska skärpa till dig. Faktiskt.

För övrigt funderar jag allvarligt på att börja FeministPeppa igen, vad tror ni om det?

 

4 thoughts on “aTT SKyLLa SiG SJäLV

  1. Riktigt bra skrivet, Calle!
    Varför förväntas inte den som inte gör sin del av avtalet, att skärpa till sig? En man som tex låter sin kvinnliga sambo slava för honom – vad är det för en man? Vill den mannen ”sin” kvinna väl, när han förväntar sig att hon skall göra allt hans jobb också? Är det att visa kvinnan sin kärlek, som man? Nej, mannen är en lat egoist som inte ser på kvinnan som sin jämlike.

    Gilla

    1. Precis. Jag är så less på att det är kvinnorna som ska förväntas ta ansvaret och skulden för att männen inte gör det de ska.
      Nu generaliserar jag här men det får jag göra, det är min blogg. De som inte känner igen sig i beskrivningen kan ju titta åt ett annat håll och känna sig duktiga.

      Gilla

  2. Jag skulle gilla om du börjar feministpeppa igen men jag vill inte vara med den här gången. 😉 Orkar inte passa fler tider. Tycker också att 3 bloggar var för mycket varje vecka för jag tror inte att folk hann kolla in allihop. Eller också var det bara jag som inte hann. 😉 Ärligt talat så har jag knappt hunnit kolla igenom ens 10 procent av de bloggar som vi peppade. 😦

    Gilla

    1. Du slipper!
      Tänkte också göra det lite annorlunda i så fall. En åt gången kan vara en bra idé, liksom att länka till bra inlägg. Jag orkar inte heller passa tider så det får väl komma som idel överraskningar lite när som helst!

      Gilla

Kommentera

