KaKa SöKeR MaKa eLLeR YiN & YaNG?

Spinner vidare på mitt förra inlägg för den fick mig att fundera på en serie diskussioner jag haft med Storebror om huruvida en ska omge sig med likasinnade eller med personer som är olik en.

Att en ska umgås med människor med annan uppfattning om saker och ting framstår emellanåt som en bra sak. Det ska göra att en inte fastnar i sina egna tankegångar, att en får ett bredare perspektiv på saker och ting och att en då kommer att utvecklas mer som människa.

Det låter väl bra men jag tror inte ett dugg på det.

Tänker på Storebrors fantastiska lärare som en gång pratade om att enligt Rudolf Steiner så ska elever sitta ihop med elever som kompletterar dem, det vill säga att en lugn och tyst elev ska sitta bredvid en elev som är energisk och utåtriktad, för att de på så sätt ska lära av varandra. Eller någonting i den stilen. Läraren höll inte med utan satte elever bredvid varandra som, som han uttryckte det, förstod varandra.

Jag håller med läraren. Genom livet har jag träffat på människor av alla de sorter, en del som är olika mig och en del som är lika mig. De som jag har lärt mig mest av och utvecklats mest av att umgås med är utan tvekan de som har varit mest lika mig. Det har dessutom varit en relation jag kunnat vila i. Möten med olikheter har alltid skavt, lett till stress, obehag och en ständig känsla av att befinna sig i en konflikt som dränerat mig på all energi. (Som till exempel alla mina relationer med män…) Inte alls bra.

Vi behöver människor omkring oss som förstår oss, det är viktigt att kunna känna sig förstådd. Vi behöver människor omkring oss som gör oss till bättre människor, som lyfter oss. Vi behöver relationer vi kan känna oss hemma i. Kan en relation med en oliktänkande ge oss det? Nä.

4 thoughts on “KaKa SöKeR MaKa eLLeR YiN & YaNG?

  1. Jag tror som du att det viktigaste är att man känner sig hemma i en relation och det är svårt med någon som tänker helt annorlunda än man gör själv. Sedan vad det är som gör att man känner sig hemma i en viss relation kan variera. Det finns människor som är helt olika mig personlighetsmässigt (öppna, spralliga och pratglada människor, medan jag är introvert och tystlåten, åtminstone tills jag känner mig bekväm med personen) men där vi har lika tankesätt och värderingar, vilket gör att det känns helt självklart.

    Däremot skulle jag ha väldigt svårt att känna mig nära och bekväm med en person som har helt andra värderingar än jag har. Vi har ju brutit med sambons lillebror, dels för att han och hans fru sagt en del dumma saker, dels för att han är rasist, antifeminist och homofob (den oheliga treenigheten). Jag skulle inte kunna tänka mig att umgås med honom för det skulle vara som att sitta på en krutdurk och leka med en cigarettändare.

    Det jag försöker säga är nog att det kan fungera med olika personligheter, men att grundläggande värderingar är för mig det som är avgörande. Och jag upplever också att jag har väldigt svårt att umgås med människor som har en helt annan sorts humor än vad jag har, då blir det i princip alltid konstigt.

    Gilla

    1. Jamen, precis! Ungefär samma grundsyn och moraliska kompass är en grundförutsättning men för det behöver en inte vara precis likadan. Det är där det underbara uttrycket ”att förstå varandra” kommer in.

      Tror också att det är bra att undvika personer som står för långt ifrån en själv. En ska umgås med människor som gör en till en bättre människa, inte till en sämre.

      Gilla

      1. Just! Jag tänkte få med något om det där med att förstå varandra, men så var det så mycket annat som kom ut så den delen försvann längs vägen 🙂 Och stort medhåll på det där med att umgås med människor som gör en till en bättre människa.

        Gilla

Kommentera

