HaR JaG SKRiViT DeT HäR?

Hittade en liten text jag skrivit i min kalender för snart ett år sedan och funderar på om det är jag som skrivit det, det står ingenting om att jag fått det någon annanstans ifrån. I dessa tider när smärtan i kroppen gör att jag allt som oftast befinner mig i någon sorts intellektuell gyttja så blir jag ständigt överraskad över att jag en gång i tiden faktiskt kunde åstadkomma något med substans. Så jag bestämmer mig för att vara lite smånöjd. Det är ju fredag.

.

Vi behöver bekämpa ont med gott, hat med kärlek och de som har makten och möjligheten att visa vägen för hur vi förväntas bete oss mot varandra bör också ta ansvaret att göra det.

Vi får heller inte glömma att möjligheten till hat mot andra bottnar i att vi inte ser varandra som jämlikar, att möjligheten någonstans finns att se ner på andra på grund av ursprung, kön, samhällsklass, funktion m m. Därför behöver vi också jobba för jämlikhet och allas lika värde. Vi behöver rannsaka och ifrågasätta våra privilegier. För ingen förtrycker en jämlike.

.

CaLLeS KaLeNDeR

 

Kommentera

