iNGeN KoMMeR aTT GöRa eN FiLM oM MiTT LiV

Har funderat på det här ett bra tag nu, eller kanske hela livet, kommer inte riktigt ihåg, det börjar bli dimmigt nu. Nåväl, det hela aktualiserades av att Prince gick och dog. Eller åkte hiss och dog. Whatever. Att han var en väldigt underskattad musiker står väl klart i alla fall, en av världens genom tiderna bästa gitarrister också. Nåväl igen.

Vad som jag funderar på är fenomenet att hylla människor när de couldn’t care less för de är jävligt döda. Bowie dör – twitterstorm, extrainsatta hyllningsprogram och bilagor i kvällstidningarna. Prince dör – twitterstorm, extrainsatta hyllningsprogram och bilagor i kvällstidningarna. Det sätts upp plaketter i parker, gator döps om, spårvagnar döps och tårdrypande hyllningsrunor publiceras i tidningarna. Alla hyllar den döde och skickar blomkransar med sitt namn på att ligga vid kistan för att sedan vissna bort på kyrkogården.

För vems skull? Inte för den dödes i alla fall, för den är ju som bekant jävligt död.

Jag tänker mig ett omvänt scenario. Vi hyllar alla hela tiden medan de lever!

Sorry – det duger inte att bara trycka på ”gillaknappen”.

 

2 thoughts on “iNGeN KoMMeR aTT GöRa eN FiLM oM MiTT LiV

Kommentera

