GLöMDe ViSST aTT SKRiVa eN RuBRiK HäR

Vi pratade länge över soppan idag och bland annat pratade vi om våra tonåringar på väg in i vuxenlivet och ut i världen. Vi pratade om alkohol och om hur det räknas med att barnen börjar dricka på högstadiet och om hur det liksom räknas med att de gör det, att det hör till och att föräldrar visserligen inte gillar det men ändå…

Jag tänkte på föräldramötet jag var på i går och klass-nio-avslutningsbal som Storebrors klass ska åka till och hur det poängterades att det förstås var alkoholfritt och jag reagerade på att det ens togs upp, som om det vore ett alternativ? De är femton-sexton år, att dricka alkohol är inte ett alternativ då, lika lite som att köra bil, röka eller flyga jumbojet. Tydligen jävligt naivt att tänka så. Om alkohol, alltså. Men jag undrar ändå vilka signaler som skickas ut till barnen när en säger att de inte får förtära alkohol. Jag skulle i alla fall tänka att det i så fall är det ena alternativet. Och att faktiskt dricka är det andra.

Tillbaka till inledningen och den uppenbart allmänna acceptansen att ungdomar dricker, bara att gilla läget. Gillar inte alls. Alkohol är den absolut farligaste drogen som finns men tydligen ingenting att gå i taket över. Sak att i stället gå i taket över: testa yoga i skolan.

Egentligen. Jag skulle hellre föredra att det kära ättelägget rökte en joint eller snortade lite speed än söp sig full. Det är inte nyttigt det heller men jag har i alla fall inte hört talas om någon som har misshandlat någon, gruppvåldtagit en trettonåring eller hamnat i fyllecell för att de rökt på lite.

Droger är trevligt, annars skulle de inte finnas. Bruk är kul, missbruk är det inte. Konsekvenserna är sällan värda sitt pris. Men av alla droger är alkohol, i mina ögon, den värsta. Och den mest accepterade. Läskigt.

Så här säger jag till mina barn: ”Testa allt, så länge det inte är alltför farligt eller alltför olagligt.” Hoppas det funkar.

Kommentera

