BöCKeR

Hade inte läst på länge, länge. Böcker, alltså. Fanns inte ork, fanns inte ro. Vistelsen på Vidarkliniken blev till en läsorkan, jag plöjde med en nästan fanatisk frenesi igenom bok efter bok, tjugosex stycken hann jag med på de tjugoen dagarna. De flesta passerade obemärkt förbi men några bet sig fast. Den som gjorde starkast intryck var P O Enquists bok ”Musikanternas uttåg”.

Enquist är från Hjoggböle i Norra Västerbotten, alltså uppvuxen i samma mylla och med samma språk som jag själv. I den boken skriver han om mitt förflutna, beskriver hur och varför jag är som jag är (”eljest”), var jag kommer ifrån och även, varför jag gav mig av. Och detta delvis på mitt språk, det som jag inte längre talar men som ändå finns där som en del av mitt jag.

Du ska inte tro att du är något, du ska inte förhäva dig. Du ska alltid göra rätt för dig och du ska aldrig ljuga. Du ska inte prata i onödan. Den Lutherska andan som kräver och kväver men sällan släpper fri. Jag flydde men arvet finns i mig. Med boken fann jag förståelse för min uppväxt, mig själv och varför jag är den jag är. Arv är en sak, miljö också.

Den som söker ska finna. Den boken hittade mig av en anledning. Jag fick både skratta och gråta och dessutom bli påmind om barndomens skämt Vå hait du, å våa jer du, å vem ha klefft deg?Haha!

*

Andra fina läsupplevelser:

John Ajvide Lindqvist – Hanteringen av odöda

Kristian Lundberg – Yarden (”Också när jag vaknar upp hemma och ligger kvar några minuter i sängen för att hämta andan så kan jag känna att jag är en främling: inte skall jag tillhöra, inte kommer denna värld att bli min. Det tar allt längre tid för mig att återvända till världen, till den som jag tror att jag är.”)

J.M Coetzee – Historien om Michael K

John Ajvide Lindqvist – Låt den rätte komma in

Erik Andersson – Den larmande hopens dal

Fredrik Lindström – Jordens smartaste ord

Gillian Flynn – Vassa föremål

Majgull Axelsson – Slumpvandring (”Hon ska vara det öga som ständigt ser honom, det öra som ständigt lyssnar till honom, den röst som ständigt försäkrar att han finns.”)

Paulo Coelho – Alkemisten

Åsa Moberg – Hon var ingen Florence Nightingale (”Det vi får lära oss i skolan är hur män har dödat, inte hur kvinnor har vårdat.”) (”Den som inte drömmer kommer inte att bidra med mycket nytt i världen.”) (”Ingen har hittills skapat en konstnär genom att betala bra. Men en konstnär bör få bra betalt.”)

*

Och så Top of the Pops:

P. O. Enquist – Musikanternas uttåg

Åsa Moberg – Simone och jag (”Skolan var en småborgerlig institution där ungdomars begåvning krossades under plågsamma former.”) (”Medan männen ägnar sig åt framtiden eller det förflutna får kvinnorna efter bästa förmåga se till att mänskligheten överlever nuet.”) (”…den ‘sanna kvinnan’ är en konstgjord produkt som civilisationen tillverkar på samma sätt som man förr i tiden tillverkade kastratsångare.”) (”Ingenting är något värt om det aldrig ska ta slut.”)

Märta Tikkanen – Århundradets kärlekssaga

Linn Ullman – När jag är hos dig

Tiina Rosenberg – Queerfeministisk agenda (”…vore heterosexualitet något naturligt skulle (dessa) tvångsåtgärder knappast behövas.”)

 

Kommentera

