DePRiMeRaD

Ja. Var ska jag ens börja?

Jag börjar med i går. Möte med Samhället™. Ni vet den där ordningen som så gärna vill trycka in en i en normalmall som ingen egentligen passar in i och allra minst sådana som jag. Jag får gå till ett ställe som jobbar med att få folk som inte passar in i normen för en God Medborgare™ att passa in där ändå. Mig har de misslyckats med och de har nu i princip gett upp och gör sitt bästa för att bli av med mig/problemet. Som så ofta genom att skyffla över ansvaret på mig. ”- Har du provat antidepressiva?” Men hallå, liksom?! Jag är för helvete inte deprimerad! Jag är förbannad! Men om det finns piller för att slippa bli behandlad som skit så ge mig alla ni har!

Jag säger att det värsta med min livssituation är att jag har ingen eller väldigt liten möjlighet att påverka den.

Nähä!? Säger den liberalinfiltrerade människan. Det har du visst det! ALLA människor kan påverka sin livssituation, ALLA har möjlighet att välja!

Jaha, hur då? frågar jag med en cynisk touch på tonfallet.

Har du sökt jobb? Du kan ju söka jobb! Säger människan och flinar uttryckslöst.

Eh? Ja, det kan jag ju förstås göra. Om jag berättar att jag har PTSD, utmattningssyndrom, Fibromyalgi, ingen adekvat utbildning och ingen spetskompetens, är för sjuk för att ens orka med vardagen och ja visst ja, är över femtio och utan körkort – vad tror du att arbetsgivaren säger då?

Ja, jo, ehum…

Vet du, säger jag och skrattar, jag tror jag fortsätter att köpa lotter.

Människan är ju inte otrevlig eller så. Bara förbaskat naiv, godtrogen och jävligt lurad. Så vad gör jag? Jo, jag går hem och gråter hela eftermiddagen. Orkar inte laga mat och blir utskälld för det. Sen blir jag utskälld för att jag blir ledsen för att jag blev utskälld för att jag på något vis förväntar mig att om jag inte orkar laga mat en jävla gång så kan någon annan göra det utan att riva upp himmel och jord.

Så jag köpte en lott men vann inte. Den här gången heller.

*

Och sen blev det onsdag och Trump vann presidentvalet i USA.

14937460_1568863623131164_8882002500277309493_n

 

4 thoughts on “DePRiMeRaD

  1. Folk har i regel väldigt höga krav på vad de tycker att andra skall göra för/åt dem. Som om de tror att folk (läs: kvinnor) är deras privata slavar. Jag har aldrig fattat hur en har mage att ställa KRAV på att andra skall jobba (gratis) för en, göra en massa saker för en, bara för att en själv är lat och bekväm och inte orkar sköta sin egen vardag.

    Gilla

    1. Helt obegripligt! Precis som att det är helt obegripligt hur det kan skapas en samhällsmodell som kräver lönearbete av alla medborgare i vuxen ålder men sedan lämnar över ansvaret för att sköta det på individen. Hatar kapitalismen och nyliberalismen, de gör slavar av oss alla!

      Gilla

Kommentera

