ViLJa, ViKTiGT oCH aNDRa SaKeR På V

Vilja är viktigt och ibland, eller kanske ofta, något vi får träna på. Att vara vuxen är att inse att en inte bara kan göra det en tycker är roligt heter det ju och det är väl där att träna viljan kommer in. Jag behöver öva upp min vilja att gå och lägga mig tidigare om kvällarna till exempel. I det fallet är jag inte särskilt vuxen men en får uppfostra sig själv efter bästa förmåga som jag brukar säga.

”Vad en vill och vad en får är inte alltid samma sak” är också något jag brukar säga. Företrädesvis till barnen då men ofta även till mig själv. För så är det ju. Jag tycker ändå att det är viktigt att en får som en vill så långt det är rimligt och möjligt.

Det är då jag kommer in på viktigt. Vad som är viktigt är viktigt och det som är viktigt för någon annan borde ju också vara viktigt för mig och vice versa, så långt det är rimligt och möjligt, förstås.

Barnen har till exempel haft förmånen att få mycket kläder från givmilda människor i vår närhet. De har kunnat välja och vraka och har inte alls varit såna som rynkat på näsan, tvärtom har de varit tacksamma och tagit emot det mesta. Däremot skulle det aldrig falla mig in att tvinga dem att ta på sig någonting som de inte trivs med. Jag själv skulle ju bli skogstokig om någon skulle tala om för mig vad jag ska ha på mig så varför ska jag stå till doms över barnens klädvanor? Så långt det är rimligt och möjligt, förstås.

Om de tycker någonting är viktigt är det också lika viktigt för mig. Är det bara möjligt så löser vi det. För jag vill att det som är viktigt är mig ska vara viktigt också så varför skulle inte detsamma gälla för barnen? Vem är jag att lägga mig i vad de vill köpa för sina pengar? Vem är jag att lägga mig i vad de önskar med och i sitt liv? Jag vill ju också välja själv vad jag gör med mina pengar och mitt liv så det är ingen skillnad bara för att de är barn, tycker jag. Så långt det är rimligt och möjligt, förstås.

Att tanken om att en vill ha något eller om något är viktigt så ska en så långt det är möjligt få det är ju inte samma sak som att barnen blir bortskämda eller curlade. Det är att ta dem och vad de vill och önskar på allvar. Det innebär också att en samtalar om det och det är bara positivt. De får möjlighet att fundera över varför något är viktigt och de får möjlighet att granska sig själva, sina prioriteringar och sina val och även varför de vill vad de vill. Ja, och om det faktiskt är de som vill vad de vill eller om de väljer efter vad som förväntas av dem.

Att ens egen vilja dessutom ofta krockar med andras och påverkar andra är också en lärdom att hantera. Inte busenkelt direkt och några större triumfer i förståelse och hänsyn firas det inte ute i världen direkt men vi jobbar på det hemma i alla fall, vad annars kan en göra liksom?

Det ger också mig möjligheten att fundera på vad jag vill och vad jag tycker är viktigt i mitt liv för det har jag varit väldigt dålig på hittills. Jag har lätt för att tappa bort mig själv och slukas av vara-till-lags-monstret.

Livet erbjuder begränsningar som vi alla har att förhålla oss till, stora som små. Jag sitter i en maktposition gentemot mina barn och därför är det också viktigt att jag inte använder den makten till att tycka och bestämma över deras huvuden utan jobbar för att visa respekt, samtidigt som jag förstås är en förälder med medföljande ansvar. Det är inte enkelt men vem har påstått att livet skulle vara enkelt? En får göra så gott en kan. Och komma ihåg att

Ingen är god nog att vara någon annans härskare.

2 thoughts on “ViLJa, ViKTiGT oCH aNDRa SaKeR På V

  1. ”Ingen är god nog att vara någon annans härskare.”
    Exakt. Men jag tycker nog att det är hög tid att vi kvinnor börjar härska lite mer över män. Det är för deras eget bästa. 😉

    Gilla

Kommentera

