DeT KRäVS MoD aTT ViLJa (MeR oM ViLJaN)

Bo Kjellström skriver:

”Är då vilja samma sak som att följa minsta motståndets lag? Är det då säkert att det jag önskar och det jag behöver är samma sak? Stärker det min vilja att bara göra det jag själv önskar göra? Kan det tvärtom vara så att min vilja blir starkare av att utmana mina motstånd och i stället ha fokus på vad jag behöver?”

”När jag beslutat att jag vill förändra något i mitt liv så vaknar nästan alltid motstånden. Deras uppgift är egentligen att pröva min motivation. Är den inte tillräckligt stark och sann så är sannolikheten att jag ska lyckas mycket liten. Kroppen som bär min vilja svarar direkt. Mina muskler iscensätter mitt öde och att förändra det kan bara ske genom en viljeprocess.”

”Rudolf Steiner talar i den pedagogiska kursen ”Allmän människokunskap” om hur viljekraft hos barn utvecklas genom meningsfulla handlingar. Och som ”meningsfull” handling kallar han handlingar som görs för andra människor. Om en elev t ex bakar bröd så gör hen det för hela klassen. Meningsfulla handlingar är moraliska handlingar.”

”Det finns ofta en nästan magisk lätthet i viljan när en arbetar tillsammans med andra människor mot ett gemensamt mål. Våra personliga förmågor finner sin plats i ett större sammanhang än mitt eget begränsade. Delaktighet föder en känsla av att vara behövd vilket väcker viljan att ta ett eget aktivt ansvar för helheten. När mina egna önskningar och föresatser står till världens förfogande så är jag också öppen att se till världens behov.”

”Fri vilja är inte att kunna göra det jag vill göra utan att vilja det jag gör.”

*

Maria Hageman skriver:

”Vi är alla i större eller mindre utsträckning beroende av andras vilja, blir påverkade av den, hindrade eller stöttade. Hur kan min vilja utvecklas till att vara självständig och stark då den ibland måste anpassa sig till andras? Hur fri får den vara? Hur mycket av det jag verkligen vill är bra att jag gör? Viljan kan tappas bort och vara svår att hitta igen. Och ännu svårare att våga visa. Det krävs mod att vilja. Att göra det min vilja säger. Att vilja det som är vanligt och normalt. Och det som är unikt för mig. Och dig.”

.

Kommentera

