ToMTeN äR eN MaMMa

Igår undrade Lillebror varför det inte står någon avsändare på julklapparna för han vill gärna veta vem de är ifrån.

Så jag sa som det var, att de allra flesta är från bara mig, att det är jag som har tänkt, köpt och slagit in dem. Att jag kunde ha skrivit att de var från mig men att jag inte ville skapa dålig stämning på julafton på grund av den uppenbara risken att hans pappa skulle bli sur då.

Och när jag tänker på hur jultomten framställs – som en godmodig, omtänksam och kärleksfull figur med koll på vad barnen önskar sig och behöver och som lägger ner så ofantligt mycket tid och möda på att det ska bli en så fin och glädjefull jul som det bara går för alla små – ja, då finns det bara en sak som skaver i den bilden och det är att tomten illustreras som en man. För jag har aldrig i mitt femtioettåriga liv hittills träffat på, eller hört talas om, en endaste man som har levt upp till den beskrivningen. Däremot alla mammor jag i mitt femtioettåriga liv har träffat på eller hört talas om.

Inte blir en heller gladare av att bildgoogla ”kvinnlig jultomte” och bara få upp bilder som typ den här:

images

eller den här:

imagess

eller för att inte tala om den här:

imagesc

Alltså. Det är en jävla sörja en klafsar omkring i. Det är som när en var liten och trampade fast stövlarna i leran om våren och fick springa hem i strumplästen. Fast typ hela tiden och utan en mamma som tålmodigt redde ut det hela.

Orka int.

 

9 thoughts on “ToMTeN äR eN MaMMa

  1. Jomen det är klart att om en leeeeetar efter probleeeeeeem så hittar en ju bara problem! Håll käften!!!

    Så himla bra sagt av dig till Lillebror. Så mycket skit en tar och så många vita lögner för att skydda den där och dennes relation till barnen. Men för i helvete! Det är väl han som ska vårda den relationen och inte jag!!! Nej jag är på jäääääättebra humör idag! Satte mig inte på det supersnygga retrotyget som jag hänge upp i hallen i lördags och hade absolut inte sönder det. Och därför är jag på världens bästa humör idag. Jo. Och inte har jag en sjuk lillgulligan i soffan på kontoret för femte dagen när jag har så förbannat mycket att göra innan resa. Så som sagt, på jättebra humör idag! Durå?

    Gilla

    1. Ok, jag lovar att inte bildgoogla mer!

      Jag har faktiskt lagt till en punkt i mitt nyårslöfte och det är att aldrig mer tillåta någon (oftast män då) att snylta på min omsorg utan att jag talar om, högt och tydligt, att så är fallet. Här ska inte bortförklaras eller skyddas mer! Jag ska vara arg! Jag ska vara besvärlig! Nu jävlar!

      Igår blev jag bindgalen just av den anledningen, fortfarande sur. Och så har jag tvättstugan. Det är allt jag har att säga…

      Soppa på onsdag?

      Gilla

    1. Jag har samtal och massage med början kl ett men vi hinner ses en liten stund! Jag får väl tjuvstarta lite om ni kommer senare. Jag har ett paket till dig… 🙂

      Gilla

        1. Vi ses ju en stund på avslutningen också!
          Kanske inte tillräckligt för att det ska räcka i tre veckor men vi får ses så snart vi kan när du är hemma igen så vi kan kramas i kapp!

          Gilla

Kommentera

