öGoNBLiCK eN MiNNS, eTT TiLL, NoT So FuNNy, #eNDaGiPaTRiaRKaTeT

Alltså. Barn har fått glasögon. Two down, one to go, mina taskiga syngener slår igenom med precision. När jag så för några veckor sedan tillbringade några eftermiddagstimmar hos optiker med det där nödvändiga – synundersökningar, bågletande (puh!) och betalande (skatteåterbäringen rasslade ut från kontot med en timmes fördröjning från att de kommit in men vi hann ju prisa Gud i alla fall) – så blev jag påmind om när jag som femtonåring äntligen fick skaffa linser efter många mardrömsår med glasögon så tjocka och tunga att det var förmodligen där som min vana att hänga framåt-nedåt med huvudet när jag går grundlades.

I alla fall. Jag inte bara ser extremt dåligt, jag har också brytningsfel vilket innebar att jag fick hårda (stabila) linser som kräver tillvänjning. Tänk er att stoppa in en plastbit i ögat och begrunda den tanken en stund…

Optikern petade in linserna i ögat och tårarna sprutade. Typ så.

Hen föreslog så efter en stund att jag kunde ta en liten promenad för att få något annat att tänka på innan jag skulle befrias från plågan för den dagen så jag begav mig ut. Det var inte direkt läge för shopping om en säger så, så jag stannade i en gång mellan två varuhus för att få gråta i fred.

Där står jag då, femton år gammal, med tårarna skvalande från mina tokröda ögon och försöker genomlida situationen, då en gubbe – uppskattningsvis genom tårarna en femtio-plussare – kommer fram till mig.

Och frågar om jag vill knulla.

Det här var inte samma gubbe som tafsade mig mellan benen på bussen året innan och ingen reagerade fast jag tagit mod till mig och skrikit i högan sky.

Inte heller samma gubbe som… Eller samma man som… (And the story goes on and on…)

Nej. Jag vet inte vad det är för fel på män (Inte alla män™) men det verkar som om det inte bara är mina taskiga syngener som slår igenom med precision…

 

2 thoughts on “öGoNBLiCK eN MiNNS, eTT TiLL, NoT So FuNNy, #eNDaGiPaTRiaRKaTeT

  1. Åh! Påminner mig om när jag var i Ibiza och fick en panikångestattack utanför en klubb och man efter man kom fram och skulle ragga. De anstränger sig inte för att göra bra PR, om en säger så.

    Gilla

Kommentera

