SKäGG i FeMiNiSMeNS TJäNST

 

Skrev för en tid sedan om min patetiska skäggväxt.

”Jag rakar inte benen (kör visserligen med trimmern på smalbenen ibland för att jag är så förskräckligt håröm att jag inte kan ha strumpor på mig annars), jag använder inte rakhyvel överhuvudtaget. Plockar inte ögonbrynen heller. Är alltså relativt hårig, så där äckligt hårig som en inte får vara nuförtiden men det skiter jag i. Orkar inte hålla på med meningslösa aktiviteter.

Men så var det ju det där med skäggstråna. Varför plockar jag bort dem? Spelar det någon roll? Egentligen? När går naturlig hårväxt över till att bli onaturlig och icke önskvärd?”

Pratade med Skägget om saken – han kan ju som namnet antyder – framstå som någon sorts expert i ämnet. Han förklarade så här: ”- Det handlar om mängden hårstrån. Några enstaka ser fånigt ut, många ser bättre ut”, och refererade till sin egen bröstkorgsbehåring. (Fånig.)

Ok. Några enstaka är fånigt, många är bra och coolt. Ungefär som feminister alltså – några stycken blir lite fånigt men jättemånga är ascoolt!

Det låter som världens utmaning – att ha lika många feministpolare som jag har skäggstrån – då kan vi bara bli fler! Är ni med? Jag behöver ungefär tretton stycken! (Än så länge…)

 

48 reaktioner till “SKäGG i FeMiNiSMeNS TJäNST

  1. Hur många har du då? Så jag vet hur många till du behöver. Du kanske rent av har några i garderoben. Folk som ännu inte accepterat sin feminism, men som med hjälp av oss vågar komma ut.

    Gilla

    1. Människor som jag har något sorts regelbundet feministiskt utbyte med? Och som jag träffar/pratar med på riktigt oftare än en gång i månaden?
      Hmm… funderar…
      Magnus, A, du (fast behöver jobba mer på det), och ja…
      Ähum. Det ser inte bra ut det här. Vilken feministisk misär jag lever i. Snyft! Lokalt feministiskt nätverk behöver startas upp å det snaraste!

      Gilla

      1. Jag är på! Jag tycker att de där frukostarna som du pratade om lät som en skitbra idé. Jag kan ta mä minst fem feministmänniskor till en feministfrukost, minst! Jag sprider ordet!

        Gilla

              1. Nej. Jag samlar in intresserade först. Tänker mig ju att dessa frukostar ska ske nångång i mån eller så. När jag vet vilka som är ombord, skapar jag en grupp på fäjan och ett event. Men någon gång i nov iaf 🙂 Sedan kanske vi kan turas om att hålla i frukostarna, inget tvång, vi kan vara hos mig varje gång, helt ok för mig 🙂

                Gilla

                1. Det går bra att vara här också, jag bor ju liite mer centralt… Träffas på trevligt fik går ju också bra. Eller hos dig. Whereever!
                  Bra du jobbar, förresten! (Fördelen med FB antar jag…)

                  Gilla

                    1. Opsidopsi! Lucky Seven? Vad blir det för nåt? Första?
                      Ska snart dit jag också, har en som ska uppdateras. Sen får vi se…

                      Gilla

        1. Nu fick jag tänka!
          Vi kan göra så att vi kommer på ett ämne vi vill diskutera, väljer en tid som passar, jag meddelar det på bloggen i god tid innan och sen släpper jag kommenteringen fri när det är dags. Hur låter det?

          Gilla

    1. Nämen, vad tråkigt. Vi bor i Norrköping… Vill du komma ändå får vi fixa en sovsoffa åt dig!
      Men vad tror du annars om förslaget jag gav CirqueDuSedell? Att vi kan ha Feministbloggfika här på bloggen? Kom gärna med förslag på vad vi kan prata om så kör vi!

      Gilla

      1. Det var värt ett försök!
        Soffa (eller gäststuga) finns även hos mig om det skulle behövas nån gång. Jag är heeeelt harmlös såvida man inte är allergisk mot katter. Tack för erbjudandet!
        En bloggfrukost låter prima! Jag är säker på att det går att lösa tekniskt av någon begåvad på området.

        Gilla

        1. Låter trevligt! Får se om jag har någon anledning att åka till Göteborg nån gång då. Då får vi feministfika där i stället! 🙂

          Jag är väl inte dataexpert på något vis men jag tänker att det skulle funka om jag tar bort modereringen. Då publiceras kommentarerna direkt och vi kan svara på varandras kommentarer.

          Gilla

          1. Tummen upp på det! Fast till lite större sammankomster kanske det finns ett gäng som ändå vill ta sig hit? Jag har också plats isf. Och samma här, en får inte allergisk mot katter 😀

            Gilla

  2. Ok, nu är det nio som är på. Några har lämnat konversationen utan att svara något. En kan inte vinna alla 😉 Jag hade tänkt skapa en grupp ikväll, men är för trött nu. Jag har en tufff v framför mig med aktiviteter och städning av dubbla klassrum både ons och fre, men jag ska försöka sätta ett datum innan v slut. ALLA kommer inte att kunna komma, så är det alltid, så jag tänker inte ändra å hålla på, utan de som kan kan och de som inte kan, kan säkert nästa gång. De flesta jobbar i v så jag har tänkt mig en helg. Basåduvet 🙂 Jag pratade också med en av de som är intresserade idag och hon vill gärna ha lite bokklubb också och jag tänkte att vi kanske kan läsa böcker, artiklar, gå på föreläsningar, se filmer mm och sedan diskutera(?) Seriöst som fan! 😀 Joråsåatteh.

    Synd att du inte kan ta emot bilder på mobilen, för min gadd är så jävulskt snygg och så passande för det här ämnet 🙂

    Aja, nu ska jag nanna kudden. Återkommer när jag har mer info.

    Gilla

    1. Jag kan ta emot bilder på mobilen! Jag pratade snällt till den så nu går det! MMSa på bara!

      Däremot kan jag förmodligen inte på helger. Snyft. Har Viktiga Saker för mig då. Håll mig uppdaterad så får vi se!

      Gilla

      1. Så här är det ju som sagt, att alla kan inte samtidigt. Vi får helt enkelt variera oss. Helgförmiddagar, vardagskvällar och en och annan vardagsmorgon. Jag ska iaf kunna vara flexibel där. Och sedan vore det ju himla trevligt om någon kunde skriva lite kort vad vi tagit upp och lägga upp den infon någonstans, så att de som inte kunde närvara vid just det tillfället också kan ta del av diskussionen(?) Vi kanske kan starta en blogg, där vi samlar allt. Ja jag är väldigt ambitiös 🙂 Det här är endast förslag, vi får se hur det utvecklas.

        Gilla

            1. Så jag är inte ensam om att inte ha FB?! Då kanske jag inte är ensam om att aldrig ha åkt finlandsfärjan heller? Eller att aldrig ha varit på Palace?

              Gilla

  3. Säg en dag den v som börjar m den 4 nov som du kan äta lunch på etc, så blir det den första träffen och de som kan då kan. En h är ju inte så lång tid till att diskutera på, men då får vi iaf känna lite på varandra och kanske kan komma fram till hur vi vill att dessa träffar ska se ut? Steg 1 liksom.

    Gilla

Lämna en kommentar