JaG ”TyCKeR” – Du HaR MiNSaNN eN åSiKT

Jag upplever det här typ hela tiden och det gör mig såå trött. Kan inte påstå att jag kan allt och läser allt, nej jag känner mig väldigt okunnig emellanåt, det gör jag. Men jag har ändå läst en hel del och tänkt en hel del och snappat upp en hel del och har därför hyfsad koll på en hel del. Försöker hålla mig till det jag vet något om för jag tycker väl att en ska ha lite på fötterna innan en ger sig in i en diskussion eller för den delen bara allmänt prat.

Så därför blir jag alltså såå trött när jag typ hela tiden träffar på folk som inte har läst något (annat än rubriker, Facebook och Flashback) eller tänkt något (annat än vad andra mindre begåvade har tänkt ut åt dem) eller dragit några välgrundade slutsatser och därför inte har så mycket koll överlag men ändå anser sig ha minst lika större rätt att uttrycka sig än vad jag har. För de har minsann en ÅSIKT™ och allt jag har är något sorts ”allmänt tyckande” som de inte behöver bry sig om utan jag ska bara hålla käften, rätta in mig i ledet och sluta upp med att vara så irriterande besserwissrig.

Kanske inte har något med saken att göra men det har det även om det inte var det jag tänkte på från början men nu kom jag att tänka på en av de senaste tidens händelser där jag fick mig en åthutning för att jag bara tyckte och det var ju inte alls så det var och jag fattar ingenting och är bara jobbig. Personen-i-fråga berättade om en arbetskamrat som på en vägkrog hade sett en skylt vid chokladbollarna där det stod ”kalla-dem-för-vad-du-vill-bollar”, vilket Personen-i-fråga tyckte var väldigt kul. Det tyckte inte jag. Dålig stämning uppstod och när jag förklarade att vad de menade var förmodligen att det var fritt fram att använda n-ordet och att de försökte skoja till sin rasism så att det skulle framstå som skoj och inte ett uttryck för rasism. Och bara för att det har hetat n-boll i X antal år så vet vi bättre nu och använder inte längre det ordet och det är inte alls svårt att ändra sig när en vet att något en gör är fel. Vi kallar till exempel inte längre samer för lappar, inuiter för eskimåer eller romer för zigenare. (Vi borde dessutom byta namn på Lappland till Sameland för den delen men det kanske är en annan diskussion… jag är inte så insatt i det ämnet så det överlåter jag åt andra som vet bättre att uttrycka sig om.) Personen-i-fråga tog genast till vapen och förklarade att jag 1 – inte fattade, 2 – bara skulle tycka hela tiden, 3 – att jag inte hade någon humor, 4 – att vad de egentligen menade var att chokladboll kan heta en massa saker såsom till exempel havreboll och att det därför inte alls var ett uttryck för rasism, och 5 – att en får väl kalla chokladboll för vad en vill för om en har sagt en sak i femtio år så varför ska en tvingas byta då? Och kanske eventuellt annat också som jag har förträngt nu. Kontentan av det hela var i alla fall att jag bara tycker en massa och bara för att jag tycker något är det inte alls nödvändigt att det ÄR så för vad jag tycker som enskild person har ju ingenting med hur saker och ting faktiskt ÄR att göra och det Personen-i-fråga tyckte var alltså minst lika mycket värt och jag är bara jobbig och ska bråka om allting.

Och jag blev bara såå trött. Orkar inte.

En reaktion till “JaG ”TyCKeR” – Du HaR MiNSaNN eN åSiKT

Lämna en kommentar